Catatan

Tunjukkan catatan dari 2011

KHAS BUAT AINUL MARDHIAH...

Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari-bidadari kurniaan Allah dan dia ( isteri solehah merupakan ketua akan segala bidadari-bidadari tersebut ).

Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat. Setiap manusia yang mati walaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

Kisah......:

'Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari-bidadari yang lain (Ainul Mardhiah - bermaksud mata yang di redhai).Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan sahabat untuk berjihad pada agama Allah) katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia shahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari2 syurga.…

Banjir oh Banjir....

Assalamualaikum wbt....

Sekadar ingin berkongsi idea dan pendapat. Kepada mereka yang pakar dalam bidang ini bolehlah menjelaskan jika ada maklumat fakta yang lebih jelas dan tepat.

Pertamanya kita yang merupakan bukan daripada golongan pakar, melihat menggunakan ilmu yang terbatas berdasarkan penglihatan dan pemikiran sediri.

Adakah tuan pernah berfikir, geografi dunia kini semakin berubah??? Tidak kira samada benua daratannya, lautan dan juga iklim cuaca yang tidak menentu??? Dan dalam Al-Quran itu sendiri sebagai rujukan kita ada menyatakan rosaknya muka bumi adalah di atas tangan kita sendiri.

Pokoknya sekarang, kita nilai sendiri keadaan yang dekat dengan kita sekarang. Kalau dulu musim tengkujuh, adalah biasa bagi negeri di pantai timur. Sedangkan kini, kesan tengkujuh iaitu banjir boleh berlaku disetiap negeri dalam negara. Adakah ini sebagai petanda hujungnya kehidupan??? Marilah kita semak balik apa yang kita lakukan ke atas muka bumi kita...

Jika dilihat pelbagai perancangan…

Bayu hijrah di Muharam 1433H...

Salam Maal Hijrah kepada Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah SWT...

Sekilas angin bayu menghembus embun pagi semalam...
Dinginnya terasa hingga ke tulang damainya...
Namun sekilas bisa amat mencengkam dikalbu...
Lumrah kehidupan mana yang tidak teruji???
Teruji bagai bayu mata angin yang dituju-tuju ke semua arah...
Bagai bayu menjadi angin lalu menjadi ombak ditepi pantai...
Akhirnya tidak terkawal menjadi bencana seolah tsunami...

Tapi,

Bayu angin yang meniup marak api,
Cukup memadai memadam api lalu menjadi Nur indah menyemai bunga...
Bunga disanubari mampu memberikan makna kehidupan kita...

Dan,

Kadang-kadang angin bayu yang meniup awan mendung tetap selubungi langit...
Kerna itu proses kehidupan dilangit antara geserab sang bayu dan awan...
Itulah ibaratnya persefahaman dituntut dalam kehidupan duniawi ini...

Sesungguhnya...

Bayu hijrah adalah titisan perasaan cinta pada kehidupan yang dinikmati dan dirasai oleh insan yang tercipta dan diciptakan oleh Allaw SWT...
Aku doa …

Belia akhir zaman...

Assalamualaikum...

Sekadar ingin berkongsi fikiran mengenai cabaran belia masa kini. Apa yang kita inginkan sebagai generasi muda? Takhta? Harta? Wanita? Kereta? Ini semua mudah dicapai walaupun pelbagai sengketa di dunia. Apa yang susah adalah untuk mencapai nikmat dunia dan akhirat sekaligus. Kita perlu mengimbangi dunia dan akhirat kerana keduanya saling penting bagi menjadikan kita produk terbaik di dunia dan akhirat. Sesungguhnya kebenaran serta keadilan sentiasa mengiringi kejahilan dan penipuan. Tekad bersemangat kerana benar, kendur bersemangat terus mundur...ayuh belia masa kini tetapkan misi dan visi dunia dan mantapkan iman dan taqwa...!!!! Bukan kau tapi aku yang perlu mula!!!

Maka Kami.....

Rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

* Kepercayaan kepada Tuhan
* Kesetiaan kepada Raja dan Negara
* Keluhuran Perlembagaan
* Kedaulatan Undang-undang
* Kesopanan dan Kesusilaan

Kepercayaan kepada Tuhan

Bangsa dan Negara ini telah diwujudkan atas kepercayaan yang kukuh kepada Tuhan. Melalui kepercayaan beragama inilah akan menjadikan bangsa dan negara ini sebagai satu bangsa dan negara yang berdaulat. Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Islam ialah agama rasmi Persekutuan, tetapi agama dan kepercayaan-kepercayaan lain boleh diamalkan dengan aman dan tenteram di mana-mana bahagian di dalam Persekutuan dan tindakan membeza-bezakan terhadap seseorang warganegara atas alasan agama adalah dilarang sama sekali. Jawatankuasa penggubal Rukun Negara menyedari akan pentingnya agama dan kepercayaan kepada Tuhan dalam kehidupan manusia. Ketiadaan agama b…

Merdeka Raya!!!!!

Imej
Salam Aidilfitri 1432H dan Selamat Hari Kemerdekaan ke-54 buat seluruh warga Malaysia yang tercinta...

Sempena lebaran dan kemerdekaan negara ini pasti jadual kehidupan rakyat Malaysia penuh dengan agenda tersendiri... Daripada kepimpinan negara hinggalah ke peringkat kanak-kanak, semuanya pasti tidak ketinggalan dalam meraikan dua acara ini...

Sedang kita berseronok, pasti ada yang bersedih...
Kerana itulah kelengkapan dalam kehidupan duniawi, tidak semuanya sempurna dan tidak semuanya kurang...

Dalam sambutan hari raya dan kemerdekaan ini, tentu ada yang sedang bertugas demi keselamatan negara. Di atas tugasan demi panji negara, iringi kesabaran dan mental yang kuat adalah satu kepastian.

Pelbagai kaum dalam negara kita hanya mempunyai satu bendera sahaja yang menjadi lambang kebanggaan. Walaupun beda agama dan kepercayaan namun sepakat dalam keharmonian dan tanggungjawab bersama dalam mempertahankan negara kita dalam apa jua cabaran.

Namun dalam 'setandan kelapa pasti ada ya…

Cerita taulan jadi teladan...

Ini adalah sebuah kisah benar mengenai Microsoft Word Helpline (bantuan > berkenaan Microsoft Word melalui telefon). Seorang pekerja di helpline ini telah diberhentikan. Walau bagaimanapun, pekerja ini telah menyaman Word Perfect atas dakwaan "Memecat Tanpa Sebab". Inilah perbualan telefon pekerja berkenaan yang menyebabkan beliau dipecat:

"Ridge Hall computer assistance; boleh saya bantu anda?"

"Ya, err, Saya ada masalah dengan Microsoft Word."

"Masalah bagaimana tu encik?"

"Saya sedang menaip, tiba-tiba semua perkataan tersebut hilang."

"Hilang?"

"Ya, ia hilang."

"Hmm. Macam mana monitor anda kelihatan sekarang?"

"Kosong, tak ada apa-apa."

"Tak ada apa-apa?"

"Blank, ia tak respon apa-apa bila saya menaip."

"Adakah anda masih didalam Microsoft Word, atau anda telah keluar?"

"Macam mana saya nak tau?"

"Bolehkah anda nampak C: prompt pad…

Andai Ramadhan kali ini yang terakhir...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ,tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu,solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu' tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir,tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud... mengadu...merintih...meminta belas kasih

"ses…

Walaupun kalah, tetap tahniah...

Imej
TAHNIAH buat penyokong Harimau Malaya yang mewakili rakyat Malaysia dalam memberi sokongan dalam kancah bola sepak di negara kita...



Dengan adanya penyokong setia Harimau Malaya diharapkan pasukan bola sepak negara kita akan dapat membalas kesetiaan penyokong selama ini. Wujudnya gelombang Ultras Malaya telah memberi satu fenomena yang sangat dahsyat di tanah air kita. Setiap pelusuk negara muncul memberi sokongan dan impaknya dapat dilihat bagaimana stadium di Malaysia kini rancak dan gempita dengan sokongan penyokong pasukan bola sepak kita,

Satu dimensi baru telah memberikan satu gambaran jauh untuk melihat pasukan bola sepak kita keluar daripada kepompong amatur. Teruskan usaha dan jangan berputus asa, kerana ULTRAS rakyat Malaysia akan terus membara menompang semangat padu pasukan bola kita.

Walaubagaimanapun, kekalahan tetap kekalahan, namun tahniah di atas hasil usaha yang diberikan. Dan segera baiki kelemahan yang ada untuk menjadi pasukan yang lebh mantap.

Hakikat Masa???

"Apakah yang terpanjang, yang terpendek dan sangat perlahan. Kita semua tidak mengendahkannya tetapi selepas itu kita semua menyesalinya??? Tiada apapun yang dapat dilakukan tanpanya. Ia menelan segala yang membina segala yang besar??? Itulah MASA..."

Masa adalah panjang kerana masa adalah ukuran keabadian.

Masa adalah tersingkat kerana tiada seorang pun antara kita yang mempunyai masa yang cukup untuk menyempurnakan tugas kehidupan.

Tiada apapun yang dapat dilakukan tanpanya, kerana masa adalah satu-satunya tugas kehidupan kita.

Masa adalah unsur asas bagi pembentukkan kehidupan.

Masa menelan semua yang tidak berfaedah daripada generasi dalam bentuk kelalaian dan mengekalkan semua yang hebat dan berharga.

Fikirkan wahai aku dan kau..

999???

Imej
Jika kecemasan berlaku, adakah kita mampu bertindak dalam keadaan tenang?
Adakah kita mampu mengingati semua nombor kenalan atau pasukan kesekamatan yang berhampiran?

Sudah pasti kita akan kelam kabut dan tidak mampu bertindak sendirian.
Oleh itu dengan koordinasi talian kecemasan 999, dapatlah daripada kita dengan segera meminta bantuan kecemasan.

Namun, acap kali kita dikejutkan dengan kegagalan panggilan kecemasan dalam masa kita memerlukan bantuan...Kenapa???

Pendapat saya adalah, talian ini mampu bertindak baik jika:

1. Pemanggil dalam keadaan tenang (maklumat diri),
2. Lokasi yang dimaklumkan jelas,
3. Sentiasa cekap menyampaikan keadaan kejadian,
4. Dapat memberi gambaran lokasi (landmark)jika tiada maklumat lengkap,
5. Positif dan yakin dengan petugas pusat panggilan 999 (PEO),
6. Menjawab setiap pertanyaan yang diberikan,
7. Tingkatkan kesabaran,
8. Sentiasa 'Follow up' panggilan yang dibuat dalam jangkamasa yang sesuai.

Ini adalah sebahagian pendapat buat pemanggil …

Cantiknya Kupu-kupu tu...

Imej
Amboi...Seronoknya bila kita dapat tengok orang berpangkat dalam kehidupan sekeliling kita...ke sana ke mari semuanya orang perasan...Tapi kadang-kadang terfikir, orang berpangkat ni sentiasa sempurna ke tidak???

Sudah pastinya dalam dunia ini tiada yang sempurna melainkan Allah S.W.T. Manusia yang sempurna adalah Muhammad S.A.W. Kita manusia biasa kalau berpangkat dan berpengaruh mana pun hanya secebis kesempurnaan.

Apa yang membuatkan pangkat ini wujud di dunia agaknya???

Hmm...memang perlu ada hierarki dalam satu kehidupan dunia ini kerana perlu ada yang memerintah dan diperintah...Namun demikian, bila ada pangkat jangan pula kita sewenangnya menyalahgunakan kepercayaan dan tanggungjawab itu...Apapun nawaitu kita tu adalah utama....Kalau tegak pembawakannya maka tiadalah bengkok hasilnya...Sedangkan kita jauh daripada kehidupan yang menanti...Masalah yang wujud adalah jika berpangkat tetapi tidak berpijak di bumi yang nyata...Sentiasa di awangan melayang bagai kupu yang berwarn…

When u need to buy secondhand car????

Imej
Pandu uji secukupnya sebelum beli kereta terpakai

BADAN kereta yang cantik dan cat berkilat tidak semestinya kereta terpakai yang ingin anda beli itu dalam keadaan baik terutama bahagian enjin.

Langkah pertama buka penutup depan untuk melihat enjinnya. Enjin kereta itu sepatutnya bersih, tetapi tidak semestinya sampai berkilat.

Kemudian duduk di tempat duduk kereta itu dan cuba rasakan keselesaannya. Kereta yang anda pilih mestilah sesuai dan selesa untuk anda. Steringnya mestilah hanya dapat digerakkan dalam jarak dua inci pada keadaan biasa dan tidak ada sebarang bunyi apabila memusingkannya.

Periksa penyelaras tempat duduk, kunci pintu, penaik cermin tingkap, hon, lampu, lampu isyarat, radio dan semua kelengkapan yang ada. Sesetengahnya mungkin tidak penting, tetapi ia mungkin dapat menunjukkan kepada anda bagaimana kereta itu dijaga.

SELEPAS itu hidupkan enjin. Ia sepatutnya hidup dengan cepat dan kemudian beransur-ansur perlahan. Biarkan selama satu atau dua saat sebelum anda me…

BURUNG GAGAK DENGAN AYAH ANAK???

Satu kisah yg menarik untuk dijadikan tauladan.


Pada suatu petang seorang tua bersama anak mudanya yang baru menamatkan pendidikan tinggi duduk berbual-bual di halaman sambil memerhatikan suasana disekitar mereka. Tiba-tiba seekor burung gagak hinggap diranting pokok berhampiran. Si ayah lalu
menuding jaring ke arah gagak sambil bertanya, "Nak, apakah
bendanya itu?" "Burung gagak", jawab si anak. Si ayah mengangguk-angguk, namun sejurus kemudian sekali lagi mengulangi soalan yang sama. Si anak menyangkakan ayahnya kurang mendengar jawapannya tadi lalu menjawab dengan sedikit
kuat, "Itu burung gagak ayah!"

Tetapi sejurus kemudian si ayah bertanya lagi soalan yang sama. Si anak merasa agak keliru dan sedikit runsing dengan soalan yang sama diulang-ulang, lalu menjawab dengan lebih kuat, "BURUNG GAGAK!!" Si ayah terdiam seketika. Namun tidak lama kemudian sekali lagi mengajukan soalan yang serupa hingga membuatkan si
anak hilang sabar dan men…

cAntkNyE LElAk|...gAGaHNyE wAN|ta..??!

Kecantikan Lelaki..??
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal
tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik,adalah:-

1)Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2)Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3)Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun
4)Lelaki yang tenang dan lapang dada
5)Lelaki yang baik sangka
6)Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikkan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad S.A.W adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita..??
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:-

1)Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2)Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3)Perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan
4)Perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Saidinah Khadijah R.A adalah k…

Nilainya sama tapi rasanya beza???

Dalam mengharungi kehidupan globalisasi yang rancak menuju pengakhiran ini, banyak perkara yang difikirkan menjadi ketidak urusan bagi kita...

Dengan perang yang semakin menjadi, rusuhan negara berterusan, bencana alam semakin hebat, moral dan akhlak manusia terus merundum, kepimpinan diri melampaui organisasi institusi, jauhnya diri pada sunah dan Al-Quran...semua ini datangnya dari kita dan khasnya buat kita semua...

Soalnya difokuskan pada kenaikan harga barangan atau caj yang meningkat kini...adakah ia terkawal atau telah dikaji kesannya??? Tidak kira lah pada apa sekalipun yang harganya naik, yang naik tetap akan naik...kesannya pada semua...

Begitulah maksudnya... NILAINYA SAMA RASANYA BEZA...fikirkan

Durian dan timun...

Dalam kehidupan kita sering kali tekanan berlaku ketika mengemudi kerjaya...

Lumrahnya, kalau kita di bawah kita mungkin lebih tertekan dengan pihak atasan...

Tapi kalau kita di atas dengan "power" yang ada mungkin kita penyebab tekanan orang di bawah...
Itu semua memang realiti buat kita...samada peranan dan pendapat kita dipertikai atau sebaliknya, ia adalah sesi perjalanan dalam kehidupan...

Usah kita merungut atau membentak diri, kerana itu sikap yang tidak rasional dan profesional...

Sedari hakikat, dan Allah hanya ada pada pihak yang benar...sesungguhnya semua daripada kita tidak sempurna dan naif...

Di mana kita berada, berpijaklah pada bumi yang nyata..."saya yang menurut perintah"..."durian dan timun" memang sukar untuk bersama...

Ubat dalam tekanan hidup seharian???

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk.
Jiwa  kita  akan  menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk
sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah
diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri
mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan
mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an.
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran
walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran
ialah  selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat
dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab
pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan solat sunat.
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal
ibadat kita sehari-­hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat
sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai
solat sunat yang terdapat dala…

Ubat dalam tekanan hidup seharian???

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk.
Jiwa  kita  akan  menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk
sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah
diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri
mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan
mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an.
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran
walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran
ialah  selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat
dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab
pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan solat sunat.
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal
ibadat kita sehari-­hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat
sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai
solat sunat yang terdapat dala…

Sentuhan Masa Kita...

Hari ini bukan semudah semalama untuk bergelar manusia sempurna...
Sesekali melangkah maju, langkah tersandung jatuh...
Sesekali melangkah gagah, tersenyum megah...
Semua itu keadaan yang memerlukan pengorbanan, kesabaran dan air mata...
Selagi prinsip hidup berada dilandasan yang betul...
Usah gusar pada anugerah Allah...
Anggaplah sesekali dugaan itu sekadar mematang dan mengajar kita...
Mengajar kita bangun dari kejatuhan dan seterusnya menjadi manusia berhati sempurna...
Sesungguhnya sentuhan masa kita adalah kita selamanya...26.02.08

Tabik Hormat???

Imej
"GILAKAN PENGHORMATAN ITU TERLARANG... TETAPI MENJADI ORANG YANG TERHORMAT... PERLU DIJADIKAN TUJUAN HIDUP..."
KATA IMAM AL-GHAZALI...
Sesungguhnya dalam kehidupan saling hormat-menghormati adalah perbuatan mulia yang dapat memakmurkan kehidupan. Tidak mengira status kedudukan atau bangsa kita perlu menghormati orang lain. Sentiasalah berfikiran positif dalam tugasan mahupun apa saja yang kita lalui kerana ia pasti memberi manfaat kepada diri kita. Usahlah kita hanya pandai merendahkan orang lain kerana setiap penciptaan ada kesempurnaan dan setiap kekurangan pasti ada kelebihan. Kita semua adalah sama cuma berbeza hati dan perasaan.. Wallahualam...

View of heart...

Imej
Manusia hari ini suka bersangka-sangka...
Ada sangkaan baik, dan ada sangkaan buruk...
Orang beribadat disangka riak...
Orang yang relaks disangka malas...
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk...
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)...
Orang yang makan banyak disangka pelahap...
Orang baik disangka buruk...
Orang senyum disangka mengejek...
Orang masam disangka merajuk...
Orang muka bengis disangka jahat...
Orang cakap nyaring disangka garang...
Orang cakap lembut disangka baik...
Orang bermuzakarah disangka mengumpat...
Orang diam disangka pakai susuk...
Orang nampak ceria disangka membela...
Mana tahu yang diam itu berzikir kepada Allah...
Mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah...
Mana tahu yang masam itu mengenangkan dosa...
Mana tahu yang menawan itu bersih hati dan minda...
Mana tahu yang ceria itu cergas dan cerdas...
Mana tahu yang cakap nyaring itu mencari kebenaran...
Mana tahu yang cakap lembut itu ada niat jahat...

Jauhi sikap suka bersangka-sangk…

Sehari dalam kehidupan...

Imej
Ada kata yang menyatakan kita hanya ada semalam dan hari ini untuk menikmati kehidupan...
Sedangkan kita tidak pasti menggenggam hari esok...
Apa yang pasti semalam adalah kenangan terindah dan pengalaman sejarah dalam kehidupan...
Semua yang dilalui menjadi bekalan setiap perjalanan kehidupan...
Di mana nilai cinta, teman,musuh dan taulan menjadi ukuran dan sempadan...
Cinta sejati hanya sekali untuk ditatapi...
Cinta sahabat dan keluarga mengiringi kehidupan...
Hati dan perasaan tidak serupa helaian rambut yang hitam...
Perasaan penuh tanda tanya sering muncul dalam kehidupan...
Kesahihan takdir adalah penentu azzali sebelum kehidupan...
Saat hembusan nafas terakhir mengakhiri kehidupan...
Mekar bunga dalam kehidupan menghiasi taman...
Akan melayu bila tiba kemarau...
Pantai dan ombak menjadi teman...
Intisari kehidupan menjadi sirah dalam perjalanan setiap insan...
Antara Kau dan Aku...
Meniti sehari dalam kehidupan...
- Ilham

"Last minute"???

Dalam setiap daripada kita sentiasa mempunyai pelbagai urusan duniawi yang perlu diselesaikan...tidak mengira umur,semuanya sentiasa sibuk...apa yang dikehendaki adalah kepuasan dalam tugasan yang dilaksanakan...yang penting siap...tapi adakah hasilnya menepati apa yang dikehendaki??? Sudah pasti ia memerlukan satu perancangan yang mantap dan berkesan...namun dengan kehidupan tidak cukup tangan kini, ramai yang mencari kaedah mudah dalam menyelesaikan tugasan...untung sabut timbul,jika ia bernasib baik...ada juga yang sentiasa di saat akhir membuat keputusan, dan kadang ia menghasilkan hasil yang terbaik...bagaimanapun kaedah perlaksanaan tugasan anda,saya lakukan, pastikan hasil yang memuaskan hati dapat kita capai...terpulanglah jika keadaan "last minute" adalah satu suntikan momentum untuk kejayaan anda, kerana yang penting ia bersesuaian dengan jiwa...jauhkan diri daripada berfikiran negatif, kerana ia akan mengurangkan positif dalam diri....

Tsunami dan Nuklear...

Kita dikejutkan dengan berita letupan ketiga di loji tenaga nuklear Daiichi di Fukushima, Jepun. Mengikut laporan agensi berita Reuters serta The New York Times, letupan di reaktor No 2 telah berlaku dan kerosakan yang timbul mungkin bersifat lebih kritikal, lalu menyebabkan senario “full meltdown” mungkin berlaku. Reuters menambah bahawa kadar radiasi sekitar loji nuklear tersebut telah meningkat empat kali ganda.

Adakah apa yang berlaku kini tidak menjadi iktibar kita bahawa secanggih mana kita dengan teknologi, kita tetap terdedah kepada alam semulajadi...Yang penting Tsunami adalah Tsunami, dan Nuklear adalah sesuatu yang boleh difikirkan semula penggunaannya dalam negara kita...Setiap perancangan kita adalah sekadar usaha kehidupan...Sejarah orang lain boleh dijadikan iktibar dan kita seharusnya memikirkan alternatif yang lebih selamat dan efisyen dalam setiap perancangan masa kini dan masa depan kita...

Jiran tetangga sebahagian kita...

Manusia tidak mungkin boleh hidup seorang diri tanpa bergantung kepada orang lain.
Dengan itu, atas semangat kejiranan setiap orang tidaklah boleh mementingkan diri
Sendiri semata-mata.Kita perlu menjaga dan mematuhi tatasusila berjiran.
Antara tindakan berbuat baik dengan jiran tetangga ialah seperti berikut:

a.Menjaga diri drp buruk sangka terhadap jiran.
b.Memberi pertolongan seperti membantu kerja-kerja berat.
c.Bersimpati dgn kesusahan dan turut gembira di atas kejayaan jiran.
d.Ziarah menziarahi terutama apabila jiran sakit atau ditimpa kesusahan.
e.Menguruskan jenazah ahli jiran serta mengucapkan takziah di atas kematian ahli
kelurga jiran
f.Menanam semangat gotong-royong dan amalan kerja berkumpulan.
g.Menanam semangat ukhwah Islamiah

PERKARA YANG MENGHALANG SEMANGAT KEJIRANAN.

Di antara beberapa perkara sikap negative yg sering menjadi punca kepada terputusnya hubungan semangat kejiranan:

1.Bersikap terlalu individualis
Sikap ini menjadikan seseorang sombong sehingga …

Boss....

Dalam alam pekerjaan pasti ada yang merancang,mentadbir dan juga pelaksana...

Jadi setiap arahan perlu ada sebagai pemangkin dan penggerak sesuatu perancangan...

Oleh itu...Fikirkan lah di mana anda dalam koordinasi alam pekerjaan anda...adakah anda seorang Boss?

Sembang kawan....

Sekejapan masa berlalu pergi, pejam celik masa meninggalkan kita. Semasa berkesempatan meluangkan masa bersembang di kaki lima, banyak agenda kehidupan dapat dihuraikan dan dirumuskan untuk bekalan diri...

Ada sahabat yang katakan "Masa sekarang cepat betul, masa sekolah dulu, lamanya nak tunggu masa dalam setahun"...Mungkin ini perasaan kita atau memang akhir zaman semuanya pantas berlalu.

Seorang lagi sahabat pula katakan "Kalau nak berjaya dalam hidup, perlu ada 'attitude' atau sikap yang tidak menyusahkan orang dan buat apa yang menjadi tugas kita"...Ini adalah kata hikmah yang cukup mendalam bagi kita, kerana dalam kehidupan kita sekarang memang susah nak jadi seorang yang ada sikap tidak menyusahkan orang lain.

Tapi, ada seorang sahabat ni pula katakan "Aku no hal, hobi tetap hobi, 'atleast' ada untung dalam hobi kita, baru seronok walaupun duit banyak keluar"...Memang sekarang semua benda perlu duit, tapi kalau kita dapat tolong …

Masa berdukacita...?

Andainya kehidupan ini adalah selamanya milik kita,
Kita akan sentiasa teruji dan diuji...

Dalam ujian yang kita hadapi ini,
Penuh makna dan hikmah untuk kita pelajari...

Berat mata memandang,
Berat lagi bahu yang memikul..

Hati kita yang tabah adalah semangat yang menjadi teman,
Buat kudrat untuk kita tempuhi nama kehidupan...

Satu masa pasti akan tiba giliran kita,
Yang tidak akan dapat kita jauhi...

Doakan mereka yang tiada selamanya,
Agar mereka sentiasa mendapat tempat disisiNya...

Hanya doa dalam dukacita...Alfatiha...

Salam Maulidur Rasul...

Imej
Berselawat ke atas Nabi...
Agar kita dekat selalu dengan ajaran dan sunah Nabi...

Salam Maulidur Rasul!!!!

Doakan untuk kesihatan mereka...

Sedang kini, ramai saudara, rakan dan taulan yang sedang sakit...Sebagai insan kita perlu mendoakan dan memberi keyakinan bahawa mereka akan terus sembuh sediakala. Doa adalah satu cara yang kita ada dan CARA seorang Muslim melawat saudaranya yang sakit berbeza dengan cara yang dilakukan oleh bukan Islam kerana disertakan dengan jampi dan doa. Maka di antara sunnahnya ialah kita hendaklah mendoakan si sakit dan menjampinya (membaca bacaan tertentu) yang ada diriwayatkan oleh Rasulullah SAW.

Contohnya: Imam al-Bukhari menulis "Bab Du'a al-'Aa'id lil Maridh" (Bab Doa Menziarahi Orang Sakit) dan menyebutkan hadis Aisyah bahawa Rasulullah SAW apabila menziarahi orang sakit atau orang yang menderita sakit itu didatangkan kepada baginda SAW, Baginda mengucapkan (doa yang bermaksud): "Hilangkan penyakit ini, wahai Tuhan bagi manusia, sembuhkanlah, Engkau adalah Maha Penyembuh. Tidak ada kesembuhan selain kesembuhan-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.&q…

Perasaannya...

Tika malam melabuhkan tirainya...
Mentari pergi tanpa dihalang...
Bulan datang tanpa diundang...
Sedangkan aku seorang menanti hari esok...

Hari ini?

Segalanya pasti berlalu pergi...
Tanpa ku jangka suasana sepi...
Datang pula pujangga hati...
Yang mencengkam jiwa...

Hari esok?

Kebarangkalian angin menderu dingin...
Menyapa pipi dibuai angan...
Mudahnya pasir berterbangan...
Sukar dicengkam dengan perasaan...

Hari lusa?

Lusa pasti menjadi saksi...
Peristiwa semalam pasti menghantui...
Sukarnya dituruti kata hati...
Sedangkan ia gagah sekali...

Selamanya?

Mudah untuk dicanai...
Bagai pungguk meniti malam hujan renyai...
Penuh cabaran dan dugaan ke destinasi...
Yang pasti iringi doa utuh di hati...

Abadi?

Ikatan hati tersimpul mati...
Bagai keratan hati utuh terpateri...
Walau badai datang kerap kali...
Hanya perasaan hati sebagai kunci...

Kau dan aku, abadi selamaya...
-Hatimu Hatiku Yang Satu-

Sense Of Heart...

Jangan suka pamer

Jadilah seperti jagung, Jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak,
Sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu-satunya.

Setia terhadap pasangan


Jadilah seperti pohon pisang.
Kalau berbuah hanya sekali, lalu mati.

Inner beauty


Jadilah seperti durian,
Jangan seperti kedondong .
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya lembut dan manis.
Beda dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi didalamnya ada biji yang berduri.

Jaga kesucian dalam bergaul


Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi umbinya tetap putih bersih.

Selalu bertindak adil


Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membagi makanan sama rata ke biji2 petai-nya, semua seimbang, tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.

Semakin tua semakin bijaksana


Jadilah seperti cabai.. Semakin tua,semakin pedas.

Jangan munafik


Jadilah seperti buah manggis. Buah manggis bisa d…

Reput...

Imej
Dalam kehidupan ini, Tiap saat penuh cabaran dan dugaan... Pelbagai cubaan dan rintangan perlu dan mesti kita redahi... Datangnya daripada Yang Maha Esa, Perginya dengan izin Yang Maha Esa.
Pada diri, Hanya ada bekalan semangat dan mental kental, Apa yang difikir, itulah semangat... Usah biarkan hidup dengan jiwa dan mental, Berkarat dan akhirnya REPUT dimamah zaman... Huraikan cas negatif dalam minda sebagai azimat kehidupan lestari...
Stress adalah peneman yang setia dalam kehidupan... Minda positif dapat menyahkan sakit mental akhir zaman... Hidup untuk kebahagiaan diri, dan orang disekiling kita...
* JAUHKAN DIRI DARIPADA SAKIT MENTAL!!! - DUNIA KINI MEMBAWA CABARAN DALAM KEHIDUPAN YANG MATERIALISTIK DAN DAIF MORAL...PASTIKAN SAYA DAN ANDA TIDAK TERGOLONG DALAM INSAN REPUT...

Pengalaman adalah sejarah kehidupan....

Apa itu pengalaman???

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas:

Pengalaman ialah hasil persentuhan alam dengan pancaindra manusia. Berasal daripada kata peng-alam-an. Pengalaman memungkinkan seseorang menjadi tahu dan hasil tahu ini kemudian disebut pengetahuan.

Dalam dunia kerja istilah pengalaman juga digunakan untuk merujuk pada pengetahuan dan ketrampilan tentang sesuatu yang diperoleh lewat keterlibatan atau berkaitan dengannya selama tempoh tertentu. Secara umum, pengalaman menunjuk kepada mengetahui bagaimana atau pengetahuan prosedural, daripada pengetahuan proposisional.

Pengetahuan yang berdasarkan pengalaman juga diketahui sebagai pengetahuan empirikal atau pengetahuan posteriori. Seorang dengan cukup banyak pengalaman di bidang tertentu dipanggil ahli.


Jelaslah...

    * Pengalaman itu adalah satu perjalanan dalam kehidupan seseorang yang tersendiri...
    * Ada ilmuan menjelaskan usia bukan penentu pengalaman...
    * 'Orang lama' tak semestinya berpengal…

Rahsia ilmu...???

Hadis :Dari Ibnu Umar r.a, dari Nabi SAW baginda bersabda "Lima kunci perkara ghaib, tidak mengetahuinya melainkan Allah iaitu:
1) Tiada mengetahui apa yang tersimpan di dalam rahim (kandungan perempuan) melainkan Allah. 2) Tiada yang mengetahui apa yang akan terjadi esok hari melainkan Allah. 3) Tiada seorangpun yang mengetahui bila waktunya hujan akan turun melainkan Allah.
4) Tiada seorangpun mengetahui di negeri mana dia akan mati melainkan Allah 5) Tiada yang mengetahui bila kiamat akan terjadi melainkan Allah.
(Bukhari) Huraian :Pemilik ilmu itu adalah Allah SWT. Tiada sesuatupun yang luput dari pengetahuan-Nya, yang nampak mahu pun yang tersembunyi di mana manusia dan makhluk lainnya tidak diberi ilmu oleh Allah SWT melainkan hanya sedikit sahaja. Ilmu manusia jika dibandingkan dengan ilmu Allah ibarat setitik air dalam lautan.
Firman Allah yang bermaksud "Katakanlah : kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan it…

Di mana AZAM???

2011


Assalamualaikum wbt...

Yang datang tetap hadir,
Yang pergi tidak akan kembali,
Yang mencari teruskan pencarian,
Yang terima itulah rezeki,
Yang tiada perlukan usaha,
Yang malas mengejar rajin,
Yang jujur terus berintegriti,
Yang komited teruskan efisyen,
Yang bercita-cita tetapkan hati,
Yang muda akan menjadi tua,,,

Dan yang paling penting kita masih lagi bernyawa walaupun angka berubah ke tahun yang baru 2011...

AZAM adalah subjektif untuk seseorang bergantung nawaitu tersendiri...

SELAMAT TAHUN BARU 2011 dan moga kita sentiasa sukses dan dirahmati, dlindungi dalam segala urusan dalam tahun ini...

INSYALLAH..