Ahad, 11 Disember 2011

KHAS BUAT AINUL MARDHIAH...

Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari-bidadari kurniaan Allah dan dia ( isteri solehah merupakan ketua akan segala bidadari-bidadari tersebut ).

Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat. Setiap manusia yang mati walaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

Kisah......:

'Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari-bidadari yang lain (Ainul Mardhiah - bermaksud mata yang di redhai).Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan sahabat untuk berjihad pada agama Allah) katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia shahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari2 syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang usianya sangat muda teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut.... tetapi dia malu nak bertanyakan kepada nabi kerana malu pada sahabat-sahabat yang lain. Namun dia tetap beri nama sebagai salah sorang yang akan keluar/pergi.

Sebelum Zohor sunnah nabi akan tidur sebentar (dipanggil khailulah, maka sahabat yang muda tadi juga turut bersama jemaah tadi... tidur bersama-sama. ...Dalam tidur tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang sungguh indah, dia bertemu dengan seorang yang berpakaian yang bersih lagi cantik dan muka yang berseri2 lalu ditanyanya dimanakah dia... lalu lelaki itu menjawab inilah syurga. Lalu dia menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan 'Ainul Mardhiah...lalu ditunjuknya di suatu arah maka berjalan dia... di suatu pepohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak pernah dia lihat kecantikan begitu... tak pernah dilihat didunia ini...lalu diberi salam dan dia bertanya andakah Ainul Mardhiah... wanita itu menjawab ehh tidakk... saya khadamnya. Ainul Mardhiah ada di dalam singgahsana sana.

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda dari yang pertama tadi sedang mengelap permata-mata perhiasan di dalam mahligai.... lalu diberi salam dan di tanya lagi adakah dia Ainul Mardiah lalu wanita itu menjawab...eh tidakkk saya hanya khadamnya di dalam mahligai ini... ainul mardiah ada di atas mahligai sana,..... lalu dinaikinya anak-anak tangga mahligai permata itu kecantikkannya sungguh mengkagumkan. .. lalu dia sampai ke satu mahligai dan mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yang pertama dan berganda-ganda cantiknya dari yang kedua.... dan tak pernah dia lihat di dunia.... lalu wanita itu berkata...

Akulah Ainul Mardhiah, aku diciptakan untuk kamu dan kamu diciptakan untuk aku.... bila lelaki itu mendekatinya wanita itu menjawab... nanti kamu belum syahid lagi......tersentak itu pemuda itu pun terjaga dari tidurnya lalu dia menceritakan segala-galanya kepada satu sahabat lain, namun begitu dia memesan agar jangan menceritakan cerita ini kepada nabi SAW... tapi sekiranya dia shahid barulah
ceritakan kepada nabi.

Petang itu pemuda itu bersama-sama dengan jemaah yang terdapat Nabi di dalamnya telah keluar berperang lalu ditakdirkan pemuda tadi telah shahid.Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu makanan adalah satu sunnah nabi). Maka kawan sahabat yang shahid tadi telah bangun dan merapati nabi SAW dan menceritakan perihal sahabat nabi yang syahid tadi... dalam menceritakan itu nabi menjawab benar... benar...benar. .. dalam sepanjang cerita tersebut.

Akhirnya nabi SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga....

Wallahu wa'lam

* Isteri yang solehah adalah isteri yang beribu kali ganda cantiknya dari Ainul Mardhiah kerana isteri yang solehah adalah ketua segala
bidadari.

Isnin, 28 November 2011

Banjir oh Banjir....

Assalamualaikum wbt....

Sekadar ingin berkongsi idea dan pendapat. Kepada mereka yang pakar dalam bidang ini bolehlah menjelaskan jika ada maklumat fakta yang lebih jelas dan tepat.

Pertamanya kita yang merupakan bukan daripada golongan pakar, melihat menggunakan ilmu yang terbatas berdasarkan penglihatan dan pemikiran sediri.

Adakah tuan pernah berfikir, geografi dunia kini semakin berubah??? Tidak kira samada benua daratannya, lautan dan juga iklim cuaca yang tidak menentu??? Dan dalam Al-Quran itu sendiri sebagai rujukan kita ada menyatakan rosaknya muka bumi adalah di atas tangan kita sendiri.

Pokoknya sekarang, kita nilai sendiri keadaan yang dekat dengan kita sekarang. Kalau dulu musim tengkujuh, adalah biasa bagi negeri di pantai timur. Sedangkan kini, kesan tengkujuh iaitu banjir boleh berlaku disetiap negeri dalam negara. Adakah ini sebagai petanda hujungnya kehidupan??? Marilah kita semak balik apa yang kita lakukan ke atas muka bumi kita...

Jika dilihat pelbagai perancangan dan kemajuan telah dibangunkan dengan pesat, di samping berlakunya perubahan muka bumi. Bukit ditarah, hutan ditebang, sungai ditegakkan semata atas nama kemajuan. Tidak cukup juga laut ditambak. Untuk apakah ini semua jika kesan negatifnya dapat kembali pada kita???

Bukit ditarah tanpa ada sistem yang terancang menyebabkan struktur tanah makin rapuh, dan kebarangkalian tanah runtuh pasti berlaku.

Hutan ditebang menyebabkan kurangnya tadahan hujan yang baik. Pokok yang menghijau membekalkan oksigen dalam meneutralkan karbon dioksida makin haus ditelan masa.

Sungai yang tidak bersalah ditegakkan menyebabkan aliran air sungai makin laju. Semakin laju semakin banyak pepejal ampai, keladak dan selut dibawa termasuk sampah sarap. Akhirnya jika tidak dikawal, sungai terhakis lalu aliran tersumbat sebelum ke laut. Sedangkan aliran air yang berliku adalah lebih dahulu wujudnya sebelum pembangunan yang dirancang, jadi bagaimana ia perlu diubah???

Aduh, laut yang terluas bentangnya memberikan panorama pantai yang indah telah ditambak. Jika dasar laut dulunya ditengah lautan, kini menjadi tebing pantai yang merbahaya. Ditambak dan terus ditambak lalu didirikan pembangunan yang berisiko. Ikan di pantai tidak sama dengan ikan lautan dalam. Ekosistem berubah ikan terancam, dasar laut yang esotik hilang ditelan pasir. Akhirnya air semakin laju dilaut, sekali ombak melanda tiada penangkis dan nelayan kecil terus menangis. Sungai yang dulunya mudah dan pendek mengalirkan air ke laut menjadi jauh. Jika air laut pasang dan berombak besar, air dari daratan pula tidak dapat mengalir ke laut.

Sesungguhnya kalifah yang bijaksana dalam bidang masing-masing adalah penentu keharmonian dan keamanan dalam setiap kehidupan. Marilah kita berdoa agar kita sentiasa menjadi insan yang bermanfaat untuk diri sendiri dan orang lain. Kehidupan yang indah di alam ini dicorakkan oleh tangan kita sendiri. Allah SWT itu adalah Maha Pencipta yang Maha Mengetahui...

Sabtu, 26 November 2011

Bayu hijrah di Muharam 1433H...

Salam Maal Hijrah kepada Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah SWT...

Sekilas angin bayu menghembus embun pagi semalam...
Dinginnya terasa hingga ke tulang damainya...
Namun sekilas bisa amat mencengkam dikalbu...
Lumrah kehidupan mana yang tidak teruji???
Teruji bagai bayu mata angin yang dituju-tuju ke semua arah...
Bagai bayu menjadi angin lalu menjadi ombak ditepi pantai...
Akhirnya tidak terkawal menjadi bencana seolah tsunami...

Tapi,

Bayu angin yang meniup marak api,
Cukup memadai memadam api lalu menjadi Nur indah menyemai bunga...
Bunga disanubari mampu memberikan makna kehidupan kita...

Dan,

Kadang-kadang angin bayu yang meniup awan mendung tetap selubungi langit...
Kerna itu proses kehidupan dilangit antara geserab sang bayu dan awan...
Itulah ibaratnya persefahaman dituntut dalam kehidupan duniawi ini...

Sesungguhnya...

Bayu hijrah adalah titisan perasaan cinta pada kehidupan yang dinikmati dan dirasai oleh insan yang tercipta dan diciptakan oleh Allaw SWT...
Aku doa kau,
Kau doa aku,
InsyAllah selamat dunia akhirat...Amin...

Rabu, 16 November 2011

Belia akhir zaman...

Assalamualaikum...

Sekadar ingin berkongsi fikiran mengenai cabaran belia masa kini. Apa yang kita inginkan sebagai generasi muda? Takhta? Harta? Wanita? Kereta? Ini semua mudah dicapai walaupun pelbagai sengketa di dunia. Apa yang susah adalah untuk mencapai nikmat dunia dan akhirat sekaligus. Kita perlu mengimbangi dunia dan akhirat kerana keduanya saling penting bagi menjadikan kita produk terbaik di dunia dan akhirat. Sesungguhnya kebenaran serta keadilan sentiasa mengiringi kejahilan dan penipuan. Tekad bersemangat kerana benar, kendur bersemangat terus mundur...ayuh belia masa kini tetapkan misi dan visi dunia dan mantapkan iman dan taqwa...!!!! Bukan kau tapi aku yang perlu mula!!!

Sabtu, 1 Oktober 2011

Maka Kami.....

Rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

* Kepercayaan kepada Tuhan
* Kesetiaan kepada Raja dan Negara
* Keluhuran Perlembagaan
* Kedaulatan Undang-undang
* Kesopanan dan Kesusilaan

Kepercayaan kepada Tuhan

Bangsa dan Negara ini telah diwujudkan atas kepercayaan yang kukuh kepada Tuhan. Melalui kepercayaan beragama inilah akan menjadikan bangsa dan negara ini sebagai satu bangsa dan negara yang berdaulat. Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Islam ialah agama rasmi Persekutuan, tetapi agama dan kepercayaan-kepercayaan lain boleh diamalkan dengan aman dan tenteram di mana-mana bahagian di dalam Persekutuan dan tindakan membeza-bezakan terhadap seseorang warganegara atas alasan agama adalah dilarang sama sekali. Jawatankuasa penggubal Rukun Negara menyedari akan pentingnya agama dan kepercayaan kepada Tuhan dalam kehidupan manusia. Ketiadaan agama boleh meruntuhkan keperibadian seseorang dan juga sesuatu bangsa dan negara. Menyedari betapa pentingnya keteguhan pegangan anggota masyarakat terhadap ajaran agama masing-masing, prinsip ini telah dipilih sebagai prinsip pertama dalam Rukun Negara.

Kesetiaan Kepada Raja dan Negara

Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Selaras dengan kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai Raja mengikut Perlembagaan, sistem beraja juga diamalkan di setiap negeri, dan Yang Di-Pertua Negeri bagi negeri-negeri yang tidak beraja. Seri Paduka Baginda, Raja-Raja dan Yang Di-Pertua Negeri adalah merupakan lambang perpaduan rakyat. Kesetiaan kepada Raja dan Negara bermaksud, bahawa setiap warganegara hendaklah menumpukan sepenuh taat setia, jujur dan ikhlas kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Di peringkat negeri pula, rakyat dikehendaki menumpukan taat setia kepada raja yang memerintah negeri tempat mereka bermastautin tanpa mengurangkan taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong.

Keluhuran Perlembagaan

Prinsip ini menekan perlunya rakyat menerima, mematuhi dan mempertahankan keluhuran atau kemuliaan Perlembagaan Negara. Perlembagaan Negara adalah sumber perundangan yang tertinggi. Fungsinya untuk memberi perlindungan kepada setiap rakyat negara ini akan hak dan keistimewaan mereka sebagai warganegara. Setiap warga negara Malaysia dikehendaki menghormati, menghargai, serta memahami maksud dan kandungan serta latar belakang sejarah pembentukan Perlembagaan Negara. Perlembagaan Negara telah digubal berasaskan kesepakatan semua kaum dan semua pihak di negara ini. Dengan demikian ia merupakan satu kontrak sosial rakyat yang tidak boleh dipersoalkan dan diganggu gugat oleh mana-mana individu atau mana-mana pihak. Perlembagaan Malaysia menentukan pola politik dan kedudukan sosio-ekonomi rakyat di negara ini. Ia adalah sumber rujukan bagi segala hal yang berkaitan denga sistem pemerintahan, perundangan, kedudukan dan hak sosio-ekonomi rakyat.

Kedaulatan Undang-Undang

Keadilan diasaskan atas kedaulatan undang-undang di mana setiap rakyat sama tarafnya di sisi undang-undang negara. Kebebasan asasi terjamin bagi semua warganegara Malaysia. Undang-undang negara berasaskan kepada Perlembagaan. Oleh itu kedaulatannya perlu diterima dan dipertahankan. Tanpa undang-undang, hidup bermasyarakat dan bernegara tidak aman dan stabil. Oleh itu undang-undang negara dijamin pula oleh institusi kehakiman yang bebas dan berwibawa. Setiap negara memerlukan undang-undang untuk mengawal dan mewujudkan satu masyarakat yang aman, stabil dan makmur. Kewujudan undang-undang akan menjamin kehidupan anggota masyarakat dapat bergerak dengan licin dan teratur tanpa sebarang kekacauan, di mana semua anggota masyarakat akan merasa selamat. Hak-hak semua rakyat boleh diamalkan dengan bebas asalkan tidak melanggar undang-undang serta perkara-perkara sebagaimana yang dijamin oleh Perlembagaan Negara. Hak-hak dari kebebasan yang dijamin oleh Perlembagaan itu tidaklah termasuk hak menggulingkan kerajaan sama ada dengan kekerasan atau dengan cara-cara yang tidak menurut Perlembagaan.

Kesopanan dan Kesusilaan

Prinsip ke lima ini menekankan perkembangan personaliti dan tingkah laku seseorang rakyat. Tujuannya ialah untuk membentuk warga negara yang bersopan santun dan bersusila selaras dengan kempen Budi Bahasa dan Nilai Murni yang dijalankan sekarang. Sifat individu yang bersopan santun dan bersusila adalah paling bermakna dan amat penting dalam konteks perhubungan antara satu sama lain dalam masyarakat pelbagai kaum di negara ini. Sikap bersopan santun dan bersusila patut diamalkan bagi membentuk seseorang individu dan masyarakat yang berdisiplin serta bermoral tinggi yang akan membantu mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni. Tatasusila ini membenci dan mengutuk tingkah laku atau perbuatan yang angkuh atau menyinggung perasaan seseorang atau sesuatu golongan. Tingkah laku sopan juga mengandungi suatu darjah kesusilaan yang tinggi dalam kedua-dua kehidupan persendirian dan kehidupan bernegara. Prinsip ini menjadi panduan supaya perilaku masyarakat sentiasa terpelihara dan berkembang sesuai dengan keperibadian bangsa dan nilai-nilai murni.

Rabu, 31 Ogos 2011

Merdeka Raya!!!!!



Salam Aidilfitri 1432H dan Selamat Hari Kemerdekaan ke-54 buat seluruh warga Malaysia yang tercinta...

Sempena lebaran dan kemerdekaan negara ini pasti jadual kehidupan rakyat Malaysia penuh dengan agenda tersendiri... Daripada kepimpinan negara hinggalah ke peringkat kanak-kanak, semuanya pasti tidak ketinggalan dalam meraikan dua acara ini...

Sedang kita berseronok, pasti ada yang bersedih...
Kerana itulah kelengkapan dalam kehidupan duniawi, tidak semuanya sempurna dan tidak semuanya kurang...

Dalam sambutan hari raya dan kemerdekaan ini, tentu ada yang sedang bertugas demi keselamatan negara. Di atas tugasan demi panji negara, iringi kesabaran dan mental yang kuat adalah satu kepastian.

Pelbagai kaum dalam negara kita hanya mempunyai satu bendera sahaja yang menjadi lambang kebanggaan. Walaupun beda agama dan kepercayaan namun sepakat dalam keharmonian dan tanggungjawab bersama dalam mempertahankan negara kita dalam apa jua cabaran.

Namun dalam 'setandan kelapa pasti ada yang koming'...Ini adalah cabaran kita dalam wacana hari ini. Cabaran lainnya adalah masalah sosial dan ekonomi yang semakin meruncing untuk dihadapi sementara menanti hari penghabisan dunia.

Doakan demi kau dan aku sentiasa dalam redha dan perhatian Illahi... Semoga apa yang dihajati menjadi kenyataan dalam bergelar khalifah di atas dunia ini...

Allahuakbar, walillah ilham...

Sabtu, 13 Ogos 2011

Cerita taulan jadi teladan...

Ini adalah sebuah kisah benar mengenai Microsoft Word Helpline (bantuan > berkenaan Microsoft Word melalui telefon). Seorang pekerja di helpline ini telah diberhentikan. Walau bagaimanapun, pekerja ini telah menyaman Word Perfect atas dakwaan "Memecat Tanpa Sebab". Inilah perbualan telefon pekerja berkenaan yang menyebabkan beliau dipecat:

"Ridge Hall computer assistance; boleh saya bantu anda?"

"Ya, err, Saya ada masalah dengan Microsoft Word."

"Masalah bagaimana tu encik?"

"Saya sedang menaip, tiba-tiba semua perkataan tersebut hilang."

"Hilang?"

"Ya, ia hilang."

"Hmm. Macam mana monitor anda kelihatan sekarang?"

"Kosong, tak ada apa-apa."

"Tak ada apa-apa?"

"Blank, ia tak respon apa-apa bila saya menaip."

"Adakah anda masih didalam Microsoft Word, atau anda telah keluar?"

"Macam mana saya nak tau?"

"Bolehkah anda nampak C: prompt pada skrin anda?"

"Apa tu si-perom?"

"Tak apalah, boleh tak anda gerak-gerakkan mouse anda ! di skrin?"

"Cursor pun tak ada: kan saya dah kata ianya tak memberi sebarang respon bila saya taip."

"Adakah monitor anda ada power indicator?"

"Monitor tu apa?"

"Ianya adalah sebuah alat yang ada skrin padanya dan ianya berbentuk
seperti TV."

"Adakah ianya mempunyai lampu kecil yang menyala bila monitor anda
dihidupkan?"

"Saya tak tahu."

"OK, kalau begitu cuba lihat di belakang monitor anda dan cuba cari
socket dimana wayar power anda di pasangkan. Boleh nampak tak?"

"Rasa-rasanya. "
"Bagus. Ikut wayar tersebut hingga ke plug, dan adakah ianya dipasangkan pada soket elektrik di dinding anda."

"Yaa, terpasang."

"Masa anda lihat di belakang monitor tadi, perasankah anda ada dua wayar terpasang di belakang monitor anda, bukannya satu?"

"Iya ke?."

"Sebenarnya ada dua. Sekarang saya nak anda pergi balik ke belakang
monitor anda dan cari satu lagi wayar tersebut"

"Okay, jumpa dah."

" Cuba ikut wayar tersebut dan beritahu saya samad! a ianya terpasang
dengan ketat di belakang computer anda."

"Alamak tak sampai laa."

"Ok... boleh cuba jenguk-jenguk samada ianya terpasang atau tidak?"

"Tak boleh."

"Tak boleh juga ke jika anda cuba panjat apa-apa seperti kerusi dan
tengok kat belakang tu?"

"Oh, saya tak nampak bukannya sebab angle tak betul, tapi pasal gelap."

"Gelap?"

"Ya. Lampu pejabat ni terpadam dan satu-satunya sumber cahaya yang saya ada adalah dari cahaya tingkap."

"OK, kalau macam tu hidupkanlah lampu pejabat anda."

"Tak boleh."

"Tak boleh? Kenapa?"

"Sebab kat pejabat saya "blackout", tak ada elektrik."

"Blackout... tak ada elektrik? Aha, Okay, kita dah dapat penyelesaiannya
sekarang. Anda masih mempunyai kotak, manual dan barang-barang
pembungkusan semasa komputer ini dihantar?"

" Ada ... saya simpan kat dalam almari."

"Bagus. pergi ambil barang-barang tersebut dan unplug komputer anda.

Kemudian bungkuskan sepertimana masa ianya baru-baru sampai dulu.

Hantar balik ke kedai dimana anda beli dulu."

"Ehh? Ye ke? Macam tu sekali! punya teruk ke?"

"Iya, rasa-rasanya macam itulah."

"Err... okey lah. Nampaknya saya kena buat macam tu lah. Tapi nak cakap apa dengan pekedai tu?"

"Beritahu mereka anda terlalu bangang untuk memiliki sebuah komputer."

Isnin, 1 Ogos 2011

Andai Ramadhan kali ini yang terakhir...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ,tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu,solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu' tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir,tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud... mengadu...merintih...meminta belas kasih

"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir,tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang mari kita meriahkan Ramadhan kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....

Andai ini Ramadhan terakhir buat kami,jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...menerangi kegelapan hati kami menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi semoga mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...

tak akan ada manusia yang bakal mengetahui apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA

Salam Ramadhan...

Sabtu, 30 Julai 2011

Walaupun kalah, tetap tahniah...

TAHNIAH buat penyokong Harimau Malaya yang mewakili rakyat Malaysia dalam memberi sokongan dalam kancah bola sepak di negara kita...



Dengan adanya penyokong setia Harimau Malaya diharapkan pasukan bola sepak negara kita akan dapat membalas kesetiaan penyokong selama ini. Wujudnya gelombang Ultras Malaya telah memberi satu fenomena yang sangat dahsyat di tanah air kita. Setiap pelusuk negara muncul memberi sokongan dan impaknya dapat dilihat bagaimana stadium di Malaysia kini rancak dan gempita dengan sokongan penyokong pasukan bola sepak kita,

Satu dimensi baru telah memberikan satu gambaran jauh untuk melihat pasukan bola sepak kita keluar daripada kepompong amatur. Teruskan usaha dan jangan berputus asa, kerana ULTRAS rakyat Malaysia akan terus membara menompang semangat padu pasukan bola kita.

Walaubagaimanapun, kekalahan tetap kekalahan, namun tahniah di atas hasil usaha yang diberikan. Dan segera baiki kelemahan yang ada untuk menjadi pasukan yang lebh mantap.

Jumaat, 15 Julai 2011

Hakikat Masa???

"Apakah yang terpanjang, yang terpendek dan sangat perlahan. Kita semua tidak mengendahkannya tetapi selepas itu kita semua menyesalinya??? Tiada apapun yang dapat dilakukan tanpanya. Ia menelan segala yang membina segala yang besar??? Itulah MASA..."

Masa adalah panjang kerana masa adalah ukuran keabadian.

Masa adalah tersingkat kerana tiada seorang pun antara kita yang mempunyai masa yang cukup untuk menyempurnakan tugas kehidupan.

Tiada apapun yang dapat dilakukan tanpanya, kerana masa adalah satu-satunya tugas kehidupan kita.

Masa adalah unsur asas bagi pembentukkan kehidupan.

Masa menelan semua yang tidak berfaedah daripada generasi dalam bentuk kelalaian dan mengekalkan semua yang hebat dan berharga.

Fikirkan wahai aku dan kau..

Sabtu, 9 Julai 2011

999???



Jika kecemasan berlaku, adakah kita mampu bertindak dalam keadaan tenang?
Adakah kita mampu mengingati semua nombor kenalan atau pasukan kesekamatan yang berhampiran?

Sudah pasti kita akan kelam kabut dan tidak mampu bertindak sendirian.
Oleh itu dengan koordinasi talian kecemasan 999, dapatlah daripada kita dengan segera meminta bantuan kecemasan.

Namun, acap kali kita dikejutkan dengan kegagalan panggilan kecemasan dalam masa kita memerlukan bantuan...Kenapa???

Pendapat saya adalah, talian ini mampu bertindak baik jika:

1. Pemanggil dalam keadaan tenang (maklumat diri),
2. Lokasi yang dimaklumkan jelas,
3. Sentiasa cekap menyampaikan keadaan kejadian,
4. Dapat memberi gambaran lokasi (landmark)jika tiada maklumat lengkap,
5. Positif dan yakin dengan petugas pusat panggilan 999 (PEO),
6. Menjawab setiap pertanyaan yang diberikan,
7. Tingkatkan kesabaran,
8. Sentiasa 'Follow up' panggilan yang dibuat dalam jangkamasa yang sesuai.

Ini adalah sebahagian pendapat buat pemanggil 999 dalam membantu keberkesanan pengurusan panggilan kecemasan...Walaubagaimnapun, sistem dan petugas 999 juga perlulah sentiasa dalam keadaaan baik dan perlu melengkapkan diri dengan kemahiran (softskill) diri dalam tugasan. Ilmu kehidupan dan pembacaan adalah utama untuk memahirkan diri di samping sistem yang perlu dinaiktaraf sentiasa mengikut teknologi terkini.

Sekian, boleh saya bantu???

Cantiknya Kupu-kupu tu...



Amboi...Seronoknya bila kita dapat tengok orang berpangkat dalam kehidupan sekeliling kita...ke sana ke mari semuanya orang perasan...Tapi kadang-kadang terfikir, orang berpangkat ni sentiasa sempurna ke tidak???

Sudah pastinya dalam dunia ini tiada yang sempurna melainkan Allah S.W.T. Manusia yang sempurna adalah Muhammad S.A.W. Kita manusia biasa kalau berpangkat dan berpengaruh mana pun hanya secebis kesempurnaan.

Apa yang membuatkan pangkat ini wujud di dunia agaknya???

Hmm...memang perlu ada hierarki dalam satu kehidupan dunia ini kerana perlu ada yang memerintah dan diperintah...Namun demikian, bila ada pangkat jangan pula kita sewenangnya menyalahgunakan kepercayaan dan tanggungjawab itu...Apapun nawaitu kita tu adalah utama....Kalau tegak pembawakannya maka tiadalah bengkok hasilnya...Sedangkan kita jauh daripada kehidupan yang menanti...Masalah yang wujud adalah jika berpangkat tetapi tidak berpijak di bumi yang nyata...Sentiasa di awangan melayang bagai kupu yang berwarna-warni di udara...Lambat laun tetap pudar dan jatuh ke tanah juga tempatnya...Bila kita di atas perlu bersedia jatuh dan bila kita terjatuh, bersedia pula untuk menerima balasan hasil tindakan yang pernah kita lakukan ketika bebas di atas...Apa yang perlu disemat di hati adalah setitis perasaan simpati dalam berpangkat..Sentiasa pastikan tindakan itu tiada penindasan dan dikriminasi ke atas pihak lain...

Ingatlah kau dan aku tidak sentiasa di atas dan dunia ibarat roda berputar selagi ada namanya dunia kita adalah ciptaan yang perlu memakmurkan dunia ini dan bertanggungjawab dalam memastikan dunia dan akhirat perlu seiringan...

Ingatan ikhlas kau,aku dan kupu-kupu...

Sabtu, 2 Julai 2011

When u need to buy secondhand car????


Pandu uji secukupnya sebelum beli kereta terpakai

BADAN kereta yang cantik dan cat berkilat tidak semestinya kereta terpakai yang ingin anda beli itu dalam keadaan baik terutama bahagian enjin.

Langkah pertama buka penutup depan untuk melihat enjinnya. Enjin kereta itu sepatutnya bersih, tetapi tidak semestinya sampai berkilat.

Kemudian duduk di tempat duduk kereta itu dan cuba rasakan keselesaannya. Kereta yang anda pilih mestilah sesuai dan selesa untuk anda. Steringnya mestilah hanya dapat digerakkan dalam jarak dua inci pada keadaan biasa dan tidak ada sebarang bunyi apabila memusingkannya.

Periksa penyelaras tempat duduk, kunci pintu, penaik cermin tingkap, hon, lampu, lampu isyarat, radio dan semua kelengkapan yang ada. Sesetengahnya mungkin tidak penting, tetapi ia mungkin dapat menunjukkan kepada anda bagaimana kereta itu dijaga.

SELEPAS itu hidupkan enjin. Ia sepatutnya hidup dengan cepat dan kemudian beransur-ansur perlahan. Biarkan selama satu atau dua saat sebelum anda menekan pedal minyak. Lihat asap yang keluar di belakang. Asap biru bermakna enjin dioverhaul sepenuhnya. Jika asap hitam bermakna karburatornya tidak sesuai.

Asap putih tidak menandakan kecacatan apa-apa jika enjin dalam keadaan sejuk, tetapi jika enjin telah panas ini bermakna kepala gasket bocor. Ini memerlukan perbelanjaan yang besar. Oleh itu jangan beli kereta itu. Enjin yang kuat bergegar juga menunjukkan kereta itu tidak begitu baik untuk dibeli. Setelah enjin dipanaskan, matikan sekejap dan cuba anda sapu jari anda ke dalam ekzos (pastikan ekzos itu tidak panas). Keladaknya sepatutnya berwarna kelabu keputih-putihan. Jika ia berwarna hitam atau berminyak, ketepikan saja kereta itu.

Hidupkan enjin semula dan periksa minyak di dalam transmision automatik. Ia mestilah bersih tanpa ada bau terbakar.

JURUJUAL mungkin cuba meyakinkan anda bahawa membuat uji pandu dalam jarak yang dekat seperti di sekitar sebuah bangunan sudah memadai. Ini tidak benar. Nyatakan kepadanya anda mahu membuat ujian jalan raya terhadap kereta itu. Jika jurujual itu tidak begitu berminat. Cari saja kereta di tempat lain.

Jalan yang anda rancang untuk dilalui mestilah termasuk jalan kering, jalan yang lengang, jalan berbukit, jalan tidak rata dan ruang letak kereta yang kosong. Semua meter pengukur mestilah berfungsi dengan baik terutama meter tekanan minyak dan suhu enjin. Jika tidak jangan beli kereta itu.

Pandulah ke jalan raya yang lengang dan tingkatkan kelajuan hingga 56 kmj, tranmision automatiknya mestilah bertukar tanpa sebarang bunyi atau tersentak-sentak. Jika kereta itu mempunyai sistem penukaran tangan, ia sepatutnya tidak melekat-lekat atau berkertak.

Perlahankan kereta itu hingga 10 kmj dengan mengenakan brek secara perlahan-lahan. Pastikan tidak ada sebarang bunyi. Kereta itu juga mestilah menjadi perlahan dalam keadaan lurus, tanpa terpusing ke kanan atau ke kiri.

TINGKATKAN kelajuan hingga 25 - 30 kmj kemudian tekan brek secara mengejut (pastikan tiada kereta lain dibelakang anda). Kereta itu mestilah berhenti dengan cepat tanpa terpusing. Di dalam ruang letak kereta yang kosong dan rata, tekan brek hingga kereta itu betul-betul berhenti.

Tukar kepada gear undur dan undur pada kelajuan 6 kmj. Kemudian tekan brek hingga berhenti, tukar kepada gear depan dan seterusnya. Lakukan ini empat atau lima kali untuk menguji transmision. Semua penukaran mestilah lancar tanpa ada sebarang bunyi.

Pandu dalam corak nombor 8 untuk menguji tindak balas stering. Jika stering agak liat, ia mungkin berpunca daripada linkage atau sistem gantungan depan. Jangan beli kereta itu kecuali anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

Masih di dalam ruang letak kereta yang kosong. Tingkatkan kelajuan hingga kira-kira 30kmj dan lepaskan tangan dari stering selama beberapa saat. Kereta itu mestilah bergerak lurus dan tidak terbabas. Kemudian tekan brek perlahan-lahan tanpa memegang stering. Kereta itu juga mesti berhenti dalam keadaan lurus. Jika ia terpusing, nyatalah kereta ini ada masalah. Pastikan anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

KEMUDIAN pandu kereta itu di jalan tidak rata yang anda pilih. Jangan beli kereta yang terlalu kuat bergegar atau melambung-lambung. Kereta itu mungkin mempunyai penyerap hentak spring atau bahagian-bahagian sistem gantungan yang rosak.

Ketika mendaki bukit. Tingkatkan kelajuan sehingga kira-kira 60 kmj. Kereta itu mestilah tidak tersangkut-sangkut. Jika hal ini berlaku, ini bermakna kereta itu mempunyai transmission yang rosak. Turun hingga ke pertengahan bukit, tukar kepada gear bebas dan pasang brek tangan. Kereta mestilah tetap apabila anda melepaskan kaki anda daripada pedal brek.

Setelah itu balik ke jalan raya biasa, hentikan kereta anda perhatikan ke belakang sebelum meneruskan perjalanan semula dan tingkatkan kelajuan hingga kira-kira 80kmj. Peningkatan kelajuan mestilah lancar dan pastikan tiada asap keluar di belakang dan tidak ada sebarang bunyi yang menunjukkan enjin tidak begitu baik. Jika pecutan (peningkatan kelajuan) mengambil masa lebih 15 saat, ini bermakna enjin tidak begitu baik dan mungkin memerlukan pembaikan dengan perbelanjaan yang mahal.

KEMBALI semula ke ruang letak kereta. Setelah memasuki ruang letak kereta, biarkan enjin selama beberapa minit. Kemudian perhatikan ke bawah kereta sama ada terdapat titisan minyak atau tidak. Angkat penutup enjin dan periksa enjin sekali lagi untuk melihat sebarang kebocoran. Suruh jurujual memandu kereta tersebut melintasi ruang-ruang itu dan kemudian berpatah balik ke arah anda. Perhatikan sebarang keganjilan yang kelihatan pada kereta itu, sama ada bunyinya atau kawalannya.

Ada baiknya anda membawa kereta itu kepada seorang mekanik. Bawalah kereta itu ke stesen servis. Mekanik itu mungkin dapat meneliti beberapa kerosakan yang anda sendiri tidak nampak serta memastikan sama ada kerosakan yang anda kesan itu benar-benar serius atau tidak.

Mereka juga boleh membuat ujian tekanan terhadap enjin untuk memeriksa ring atau injap. Sebelum anda membuat pilihan periksa dulu geran kereta itu atau dokumen-dokumen lain. Nombor enjin dan lain-lain mestilah betul. Jangan sampai anda terbeli kereta curi.

Fikirkan wahai aku dan kamu....

BURUNG GAGAK DENGAN AYAH ANAK???

Satu kisah yg menarik untuk dijadikan tauladan.


Pada suatu petang seorang tua bersama anak mudanya yang baru menamatkan pendidikan tinggi duduk berbual-bual di halaman sambil memerhatikan suasana disekitar mereka. Tiba-tiba seekor burung gagak hinggap diranting pokok berhampiran. Si ayah lalu
menuding jaring ke arah gagak sambil bertanya, "Nak, apakah
bendanya itu?" "Burung gagak", jawab si anak. Si ayah mengangguk-angguk, namun sejurus kemudian sekali lagi mengulangi soalan yang sama. Si anak menyangkakan ayahnya kurang mendengar jawapannya tadi lalu menjawab dengan sedikit
kuat, "Itu burung gagak ayah!"

Tetapi sejurus kemudian si ayah bertanya lagi soalan yang sama. Si anak merasa agak keliru dan sedikit runsing dengan soalan yang sama diulang-ulang, lalu menjawab dengan lebih kuat, "BURUNG GAGAK!!" Si ayah terdiam seketika. Namun tidak lama kemudian sekali lagi mengajukan soalan yang serupa hingga membuatkan si
anak hilang sabar dan menjawab dengan nada yang hendak tak hendak melayan si ayah, Gagak la ayah.......". Tetapi agak mengejutkan si anak, apabila si ayah
sekali lagi membuka mulut hanya untuk bertanyakan soalan yang sama. Dan kali ini si anak benar-benar hilang sabar dan menjadi marah."Ayah!!! saya tak tahu samada ayah faham atau tidak. Tapi sudah lima kali ayah bertanya soalan tersebut dan saya
sudah pun memberikan jawapannya. Apa lagi yang ayah mahu saya katakan???? Itu burung gagak, burung gagak la.....", kata si anak dengan nada yang begitu marah. Si
ayah terus bangun menuju ke dalam rumah meninggalkan si anak yang terpinga-pinga.

Sebentar kemudian si ayah keluar semula dengan sesuatu di tangannya. Dia menghulurkan benda itu kepada anaknya yang masih geram dan tertanya-tanya. Ianya sebuah diari lama. "Cuba kau baca apa yang pernah ayah tulis di dalam diari
itu", pinta si ayah. Si anak akur dan membaca perenggan yang berikut...

"Hari ini aku di halaman melayan karenah anakku yang genap berumur lima tahun. Tiba-tiba seekor gagak hinggap di pohon berhampiran. Anakku terus menunjuk ke
arah gagak dan bertanya, "Ayah, apa tu?". Dan aku menjawab,"Burung gagak". Walau bagaimanapun, anak ku terus bertanya soalan yang serupa dan setiap kali aku
menjawab dengan jawaban yang sama. Sehingga 25 kali anakku bertanya demikian, dan demi cinta dan sayangkannya aku terus menjawab untuk memenuhi perasaan ingin tahunya. Aku berharap ianya menjadi suatu pendidikan yang berharga."

Setelah selesai membaca perenggan tersebut si anak mengangkat muka memandang wajah si ayah yang kelihatan sayu.

Si ayah dengan perlahan bersuara, "Hari ini ayah baru bertanya kau soalan yang sama sebanyak lima kali, dan kau telah hilang sabar serta marah."

MORAL: JAGALAH HATI KEDUA IBUBAPA.JANGAN SESEKALI MENGHAMPAKAN HARAPAN MEREKA. TIADA APA YANG TERBAIK DAPAT DILAKUKAN APABILA MEREKA TIADA DIDUNIA LAGI.

Sabtu, 25 Jun 2011

cAntkNyE LElAk|...gAGaHNyE wAN|ta..??!

Kecantikan Lelaki..??
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal
tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik,adalah:-

1)Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2)Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3)Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun
4)Lelaki yang tenang dan lapang dada
5)Lelaki yang baik sangka
6)Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikkan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad S.A.W adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita..??
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:-

1)Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2)Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3)Perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan
4)Perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Saidinah Khadijah R.A adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Sabda Rasulullah S.A.W:-
" Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"

Surah Al-Ahzab: Ayat 71
" Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-
dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya,maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Moga-moga menjadi renungan yang boleh membimbing kita semua, amin.

~ sesungguhnya perkara-perkara yang baik itu akan menghapuskan keburukan. demikianlah peringatan kepada orang yang mahu beringat....

Berpesan-pesan adalah tanggungjawab seni seorang insan...

Sabtu, 11 Jun 2011

Nilainya sama tapi rasanya beza???

Dalam mengharungi kehidupan globalisasi yang rancak menuju pengakhiran ini, banyak perkara yang difikirkan menjadi ketidak urusan bagi kita...

Dengan perang yang semakin menjadi, rusuhan negara berterusan, bencana alam semakin hebat, moral dan akhlak manusia terus merundum, kepimpinan diri melampaui organisasi institusi, jauhnya diri pada sunah dan Al-Quran...semua ini datangnya dari kita dan khasnya buat kita semua...

Soalnya difokuskan pada kenaikan harga barangan atau caj yang meningkat kini...adakah ia terkawal atau telah dikaji kesannya??? Tidak kira lah pada apa sekalipun yang harganya naik, yang naik tetap akan naik...kesannya pada semua...

Begitulah maksudnya... NILAINYA SAMA RASANYA BEZA...fikirkan

Sabtu, 4 Jun 2011

Durian dan timun...

Dalam kehidupan kita sering kali tekanan berlaku ketika mengemudi kerjaya...

Lumrahnya, kalau kita di bawah kita mungkin lebih tertekan dengan pihak atasan...

Tapi kalau kita di atas dengan "power" yang ada mungkin kita penyebab tekanan orang di bawah...
Itu semua memang realiti buat kita...samada peranan dan pendapat kita dipertikai atau sebaliknya, ia adalah sesi perjalanan dalam kehidupan...

Usah kita merungut atau membentak diri, kerana itu sikap yang tidak rasional dan profesional...

Sedari hakikat, dan Allah hanya ada pada pihak yang benar...sesungguhnya semua daripada kita tidak sempurna dan naif...

Di mana kita berada, berpijaklah pada bumi yang nyata..."saya yang menurut perintah"..."durian dan timun" memang sukar untuk bersama...

Sabtu, 28 Mei 2011

Ubat dalam tekanan hidup seharian???


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk.

Jiwa  kita  akan  menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk
sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah
diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri
mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan
mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an.
 
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran
walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran
ialah  selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat
dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab
pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan solat sunat.
 
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal
ibadat kita sehari-­hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat
sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai
solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan
mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan
daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah.

Allah  telah  berpesan  iaitu  jangan  menyembah  selain  daripada-Nya. Ini
bererti  kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan
secara  berterusan.  Waktu-waktu  mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat,
tengah  malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan
dan  iqamah.  Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang
benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak
akan  datang  bergolek  sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka
kita  perlulah  berusaha  supaya  mencapai  sesuatu di samping berdoa hanya
kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah.
 
Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan
dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang
Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu,
kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya
jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa
tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan.

Orang  ramai  selalu  berkata  bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak
yang  cergas.  Segala  tekanan  sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita
melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti
bersukan.  Situasi  akan  menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan
masa  membawa  keluarga  pergi  beriadah.  Ikatan  kekeluargaan  juga   akan
bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat.

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah
satu faktor tekanan sewaktu bekerja.. Oleh itu, cara untuk mengurangkan
tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak
terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang
lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8) Menangis dengan sepuas hati.

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat
diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan
hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut
dalam hati boleh menyebabkan diri merana.

"Luaran  lain, hati  lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami
sesuatu  tekanan,  mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka
itu.  Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya
hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri.

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita
mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk
melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.
Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan
tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti
menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri.

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas
daripada  maksud  sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu
mencintai  diri  sendiri  terlebih  dahulu berbanding orang lain. Diri kita
yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan
dengan  cara  yang  dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita
dengan ceria dan penuh dengan senyuman..

Kesimpulan :
Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk
diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan
penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat
diselesaikan dengan jayanya

Wassalam


Ubat dalam tekanan hidup seharian???


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk.

Jiwa  kita  akan  menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk
sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah
diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri
mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan
mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an.
 
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran
walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran
ialah  selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat
dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab
pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan solat sunat.
 
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal
ibadat kita sehari-­hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat
sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai
solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan
mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan
daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah.

Allah  telah  berpesan  iaitu  jangan  menyembah  selain  daripada-Nya. Ini
bererti  kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan
secara  berterusan.  Waktu-waktu  mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat,
tengah  malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan
dan  iqamah.  Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang
benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak
akan  datang  bergolek  sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka
kita  perlulah  berusaha  supaya  mencapai  sesuatu di samping berdoa hanya
kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka baik dengan Allah.
 
Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan
dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang
Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu,
kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya
jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa
tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan.

Orang  ramai  selalu  berkata  bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak
yang  cergas.  Segala  tekanan  sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita
melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti
bersukan.  Situasi  akan  menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan
masa  membawa  keluarga  pergi  beriadah.  Ikatan  kekeluargaan  juga   akan
bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat.

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah
satu faktor tekanan sewaktu bekerja.. Oleh itu, cara untuk mengurangkan
tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak
terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang
lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8) Menangis dengan sepuas hati.

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat
diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan
hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut
dalam hati boleh menyebabkan diri merana.

"Luaran  lain, hati  lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami
sesuatu  tekanan,  mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka
itu.  Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya
hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri.

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita
mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk
melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.
Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan
tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti
menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri.

"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas
daripada  maksud  sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu
mencintai  diri  sendiri  terlebih  dahulu berbanding orang lain. Diri kita
yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan
dengan  cara  yang  dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita
dengan ceria dan penuh dengan senyuman..

Kesimpulan :
Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk
diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan
penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat
diselesaikan dengan jayanya

Wassalam


Ahad, 8 Mei 2011

Sentuhan Masa Kita...

Hari ini bukan semudah semalama untuk bergelar manusia sempurna...
Sesekali melangkah maju, langkah tersandung jatuh...
Sesekali melangkah gagah, tersenyum megah...
Semua itu keadaan yang memerlukan pengorbanan, kesabaran dan air mata...
Selagi prinsip hidup berada dilandasan yang betul...
Usah gusar pada anugerah Allah...
Anggaplah sesekali dugaan itu sekadar mematang dan mengajar kita...
Mengajar kita bangun dari kejatuhan dan seterusnya menjadi manusia berhati sempurna...
Sesungguhnya sentuhan masa kita adalah kita selamanya...26.02.08

Sabtu, 16 April 2011

Tabik Hormat???


"GILAKAN PENGHORMATAN ITU TERLARANG...
TETAPI MENJADI ORANG YANG TERHORMAT...
PERLU DIJADIKAN TUJUAN HIDUP..."

KATA IMAM AL-GHAZALI...

Sesungguhnya dalam kehidupan saling hormat-menghormati adalah perbuatan mulia yang dapat memakmurkan kehidupan. Tidak mengira status kedudukan atau bangsa kita perlu menghormati orang lain. Sentiasalah berfikiran positif dalam tugasan mahupun apa saja yang kita lalui kerana ia pasti memberi manfaat kepada diri kita. Usahlah kita hanya pandai merendahkan orang lain kerana setiap penciptaan ada kesempurnaan dan setiap kekurangan pasti ada kelebihan. Kita semua adalah sama cuma berbeza hati dan perasaan..
Wallahualam...

Jumaat, 8 April 2011

View of heart...


Manusia hari ini suka bersangka-sangka...
Ada sangkaan baik, dan ada sangkaan buruk...
Orang beribadat disangka riak...
Orang yang relaks disangka malas...
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk...
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)...
Orang yang makan banyak disangka pelahap...
Orang baik disangka buruk...
Orang senyum disangka mengejek...
Orang masam disangka merajuk...
Orang muka bengis disangka jahat...
Orang cakap nyaring disangka garang...
Orang cakap lembut disangka baik...
Orang bermuzakarah disangka mengumpat...
Orang diam disangka pakai susuk...
Orang nampak ceria disangka membela...
Mana tahu yang diam itu berzikir kepada Allah...
Mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah...
Mana tahu yang masam itu mengenangkan dosa...
Mana tahu yang menawan itu bersih hati dan minda...
Mana tahu yang ceria itu cergas dan cerdas...
Mana tahu yang cakap nyaring itu mencari kebenaran...
Mana tahu yang cakap lembut itu ada niat jahat...

Jauhi sikap suka bersangka-sangka kerana itu bakal memusnahkan ukhwah...
Seperti musnahnya kayu dimakan api...
Satu benda yang kita lihat macam-macam kesimpulan yang boleh kita buat...
Semuanya bergantung bagaimana kita melihatnya...

Wallahualam...

Selasa, 5 April 2011

Sehari dalam kehidupan...


Ada kata yang menyatakan kita hanya ada semalam dan hari ini untuk menikmati kehidupan...
Sedangkan kita tidak pasti menggenggam hari esok...
Apa yang pasti semalam adalah kenangan terindah dan pengalaman sejarah dalam kehidupan...
Semua yang dilalui menjadi bekalan setiap perjalanan kehidupan...
Di mana nilai cinta, teman,musuh dan taulan menjadi ukuran dan sempadan...
Cinta sejati hanya sekali untuk ditatapi...
Cinta sahabat dan keluarga mengiringi kehidupan...
Hati dan perasaan tidak serupa helaian rambut yang hitam...
Perasaan penuh tanda tanya sering muncul dalam kehidupan...
Kesahihan takdir adalah penentu azzali sebelum kehidupan...
Saat hembusan nafas terakhir mengakhiri kehidupan...
Mekar bunga dalam kehidupan menghiasi taman...
Akan melayu bila tiba kemarau...
Pantai dan ombak menjadi teman...
Intisari kehidupan menjadi sirah dalam perjalanan setiap insan...
Antara Kau dan Aku...
Meniti sehari dalam kehidupan...
- Ilham

Jumaat, 18 Mac 2011

"Last minute"???

Dalam setiap daripada kita sentiasa mempunyai pelbagai urusan duniawi yang perlu diselesaikan...tidak mengira umur,semuanya sentiasa sibuk...apa yang dikehendaki adalah kepuasan dalam tugasan yang dilaksanakan...yang penting siap...tapi adakah hasilnya menepati apa yang dikehendaki??? Sudah pasti ia memerlukan satu perancangan yang mantap dan berkesan...namun dengan kehidupan tidak cukup tangan kini, ramai yang mencari kaedah mudah dalam menyelesaikan tugasan...untung sabut timbul,jika ia bernasib baik...ada juga yang sentiasa di saat akhir membuat keputusan, dan kadang ia menghasilkan hasil yang terbaik...bagaimanapun kaedah perlaksanaan tugasan anda,saya lakukan, pastikan hasil yang memuaskan hati dapat kita capai...terpulanglah jika keadaan "last minute" adalah satu suntikan momentum untuk kejayaan anda, kerana yang penting ia bersesuaian dengan jiwa...jauhkan diri daripada berfikiran negatif, kerana ia akan mengurangkan positif dalam diri....

Khamis, 17 Mac 2011

Tsunami dan Nuklear...

Kita dikejutkan dengan berita letupan ketiga di loji tenaga nuklear Daiichi di Fukushima, Jepun. Mengikut laporan agensi berita Reuters serta The New York Times, letupan di reaktor No 2 telah berlaku dan kerosakan yang timbul mungkin bersifat lebih kritikal, lalu menyebabkan senario “full meltdown” mungkin berlaku. Reuters menambah bahawa kadar radiasi sekitar loji nuklear tersebut telah meningkat empat kali ganda.

Adakah apa yang berlaku kini tidak menjadi iktibar kita bahawa secanggih mana kita dengan teknologi, kita tetap terdedah kepada alam semulajadi...Yang penting Tsunami adalah Tsunami, dan Nuklear adalah sesuatu yang boleh difikirkan semula penggunaannya dalam negara kita...Setiap perancangan kita adalah sekadar usaha kehidupan...Sejarah orang lain boleh dijadikan iktibar dan kita seharusnya memikirkan alternatif yang lebih selamat dan efisyen dalam setiap perancangan masa kini dan masa depan kita...

Khamis, 10 Mac 2011

Jiran tetangga sebahagian kita...

Manusia tidak mungkin boleh hidup seorang diri tanpa bergantung kepada orang lain.
Dengan itu, atas semangat kejiranan setiap orang tidaklah boleh mementingkan diri
Sendiri semata-mata.Kita perlu menjaga dan mematuhi tatasusila berjiran.
Antara tindakan berbuat baik dengan jiran tetangga ialah seperti berikut:

a.Menjaga diri drp buruk sangka terhadap jiran.
b.Memberi pertolongan seperti membantu kerja-kerja berat.
c.Bersimpati dgn kesusahan dan turut gembira di atas kejayaan jiran.
d.Ziarah menziarahi terutama apabila jiran sakit atau ditimpa kesusahan.
e.Menguruskan jenazah ahli jiran serta mengucapkan takziah di atas kematian ahli
kelurga jiran
f.Menanam semangat gotong-royong dan amalan kerja berkumpulan.
g.Menanam semangat ukhwah Islamiah

PERKARA YANG MENGHALANG SEMANGAT KEJIRANAN.

Di antara beberapa perkara sikap negative yg sering menjadi punca kepada terputusnya hubungan semangat kejiranan:

1.Bersikap terlalu individualis
Sikap ini menjadikan seseorang sombong sehingga menimbulkan kemarahan dan
permusuhan yang berpanjangan. Sikap terlalu individu akan menjadikan seseorang
Hidup bersendirian kerana adanya sikap sombong itu..

2.Beranggapan diri mereka saja yang betul.
Sikap ini menjadikan mereka tidak boleh ditegur dan tidak mahu menegur org lain
Ia ditambah dgn fahaman- fahaman yang salah seperti
”JANGAN JAGA TEPI KAIN ORG”
dan seumpamanya. Sikap ini seolah-olah apabila berlaku kesalahan tidak boleh
ditegur langsung, malah apabila berlaku teguran akan berlaku pergaduhan pula.

3.Sikap persaingan yang tidak sihat.
Sikap persaingan yang tidak sihat ini akan melahirkan cemburu dan hasad dengki
yang menimbulkan keadaan tidak harmoni dlm masyarakat.Ia akan melahirkan manusia
yang mementingkan diri sendiri.

Jadi, pastikan anda seorang jiran yang membantu jiran anda agar kehidupan ini dapat dinikmati bersama...

Khamis, 3 Mac 2011

Boss....

Dalam alam pekerjaan pasti ada yang merancang,mentadbir dan juga pelaksana...

Jadi setiap arahan perlu ada sebagai pemangkin dan penggerak sesuatu perancangan...

Oleh itu...Fikirkan lah di mana anda dalam koordinasi alam pekerjaan anda...adakah anda seorang Boss?

Ahad, 20 Februari 2011

Sembang kawan....

Sekejapan masa berlalu pergi, pejam celik masa meninggalkan kita. Semasa berkesempatan meluangkan masa bersembang di kaki lima, banyak agenda kehidupan dapat dihuraikan dan dirumuskan untuk bekalan diri...

Ada sahabat yang katakan "Masa sekarang cepat betul, masa sekolah dulu, lamanya nak tunggu masa dalam setahun"...Mungkin ini perasaan kita atau memang akhir zaman semuanya pantas berlalu.

Seorang lagi sahabat pula katakan "Kalau nak berjaya dalam hidup, perlu ada 'attitude' atau sikap yang tidak menyusahkan orang dan buat apa yang menjadi tugas kita"...Ini adalah kata hikmah yang cukup mendalam bagi kita, kerana dalam kehidupan kita sekarang memang susah nak jadi seorang yang ada sikap tidak menyusahkan orang lain.

Tapi, ada seorang sahabat ni pula katakan "Aku no hal, hobi tetap hobi, 'atleast' ada untung dalam hobi kita, baru seronok walaupun duit banyak keluar"...Memang sekarang semua benda perlu duit, tapi kalau kita dapat tolong orang lain, lagi mulia apa yang kita buat tu.

Seorang lagi katakan "Kalau nak senang dengan pekerjaan kita, ikutlah rentak pengurusan kita macamana, selagi mana tidak bertentangan dengan norma agama dan kehidupan"...Agak sukar bagi mereka yang berhati keras untuk berbuat demikian, tapi bagilah peluang untuk mencuba...!

Akhirnya, seorang sahabat katakan "Susah semasa bercinta, bertunang dan berkahwin tidak sama, macam-macam dugaan yang datang...Orang ketiga ni memang sentiasa ada sebelum kahwin dan selepas kahwin,sehinggakan setiap apa yang dilakukan memang betul-betul mencabar sampaikan otak dah lali dengan keadaan" Tambahan kata sahabat lain "Bila kita dah lalui saat sukar pada awal perkahwinan, dan berjaya tempuhi, insyAllah kita akan lebih yakin menepis masalah akan datang, sedangkan masalah ini juga memang wujud untuk setiap alam perkahwinan walaupun belasan tahun perkahwinan"...Untuk ini, masalah adalah warna-warni yang menghiasi keindahan kehidupan yang disediakan Allah untuk kita, jadi DOA lah agar kita tabah selalu!!!

Walaupun tidak lama di kedai kopi, pelbagai rungkaian dalam kehidupan telah dibicarakan...Ini semua kerana masa itu emas, jika kita mempunyai masa yang diisi dengan baik, ia pasti memberi faedah pada kita...

"Golden hour is most important when all time is up to us for ourlife..."

Masa berdukacita...?

Andainya kehidupan ini adalah selamanya milik kita,
Kita akan sentiasa teruji dan diuji...

Dalam ujian yang kita hadapi ini,
Penuh makna dan hikmah untuk kita pelajari...

Berat mata memandang,
Berat lagi bahu yang memikul..

Hati kita yang tabah adalah semangat yang menjadi teman,
Buat kudrat untuk kita tempuhi nama kehidupan...

Satu masa pasti akan tiba giliran kita,
Yang tidak akan dapat kita jauhi...

Doakan mereka yang tiada selamanya,
Agar mereka sentiasa mendapat tempat disisiNya...

Hanya doa dalam dukacita...Alfatiha...

Salam Maulidur Rasul...




Berselawat ke atas Nabi...
Agar kita dekat selalu dengan ajaran dan sunah Nabi...

Salam Maulidur Rasul!!!!

Selasa, 8 Februari 2011

Doakan untuk kesihatan mereka...

Sedang kini, ramai saudara, rakan dan taulan yang sedang sakit...Sebagai insan kita perlu mendoakan dan memberi keyakinan bahawa mereka akan terus sembuh sediakala. Doa adalah satu cara yang kita ada dan CARA seorang Muslim melawat saudaranya yang sakit berbeza dengan cara yang dilakukan oleh bukan Islam kerana disertakan dengan jampi dan doa. Maka di antara sunnahnya ialah kita hendaklah mendoakan si sakit dan menjampinya (membaca bacaan tertentu) yang ada diriwayatkan oleh Rasulullah SAW.

Contohnya: Imam al-Bukhari menulis "Bab Du'a al-'Aa'id lil Maridh" (Bab Doa Menziarahi Orang Sakit) dan menyebutkan hadis Aisyah bahawa Rasulullah SAW apabila menziarahi orang sakit atau orang yang menderita sakit itu didatangkan kepada baginda SAW, Baginda mengucapkan (doa yang bermaksud): "Hilangkan penyakit ini, wahai Tuhan bagi manusia, sembuhkanlah, Engkau adalah Maha Penyembuh. Tidak ada kesembuhan selain kesembuhan-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit." (Riwayat al-Bukhari dalam Fathul-Bari No.5675).

Dan Nabi SAW juga pernah menjenguk Sa'ad bin Abi Waqash kemudiannya Baginda SAW mendoakannya (yang bermaksud): "Ya Allah sembuhkanlah Sa'ad dan sempurnakanlah hijrahnya." (Riwayat al-Bukhari dalam fathul-Bari No.5659).

Ada sesetengah orang mengemukakan pandangan tidak perlu didoakan kesembuhan kerana mereka beralasan bahawa sakit dapat menghapuskan dosa dan mendatangkan pahala seperti disebutkan dalam beberapa hadis. Bagi kemusykilan itu, al-Hafiz Ibnu Hajar memberikan jawapan demikian, "Sesungguhnya doa itu adalah ibadat dan tidaklah menafikan antara pahala dan kafarat (penghapus dosa).

Sebab keduanya diperoleh pada permulaan sakit dan dengan sikap sabar terhadapnya. Adapun orang yang mendoakan, akan mendapat dua macam kebaikan, iaitu mungkin memperoleh apa yang dimaksudkan atau diganti dengan mendapatkan manfaat lain atau ditolaknya suatu bahaya yang mana semuanya itu adalah kurniaan Allah SWT."

Memanglah seorang Muslim itu hendaklah bersabar ketika menderita sakit atau ditimpa musibah, tetapi hendaklah juga ia meminta keselamatan kepada Allah SWT seperti hadis sabda Baginda SAW: "Janganlah kamu mengharapkan bertemu musuh dan mintalah keselamatan kepada Allah SWT. Tetapi apabila kamu bertemu musuh, maka bersabarlah dan ketahuilah bahawasanya syurga itu di bawah bayang-bayang pedang." (Hadis Muttafaqun 'alaih daripada Abdullah bin Abi Aufa).

Dalam hadis Ibnu Abbas, bahawa Nabi SAW bersabda: "Perbanyakkan berdoa memohon 'afiat (keselamatan)." (Riwayat al-Tabrani dan adh-Dhiya').

Salah satu doa Nabi SAW (yang bermaksud): "Ya Allah, aku memohon kepada-Mu penjagaan daripada yang terlarang dan keselamatan dalam urusan dunia dan agamaku, keluarga dan hartaku." (Hadis riwayat al-Bazzar daripada Ibn Abbas).

Di antara doa lain yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amir, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Apabila seseorang menjenguk orang sakit, maka hendaklah ia mendoakannya dengan mengucapkan, "Ya Allah, sembuhkanlah hamba-Mu, agar dia dapat membunuh musuhmu atau berjalan kepada-Mu untuk melakukan solat." Maksud musuh di sini mungkin orang-orang kafir yang memerangi umat Islam atau Iblis dan tenteranya.

Selain itu ada lagi hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas berhubung sabda nabi SAW: "Barang siapa yang menjenguk orang sakit yang belum tiba ajalnya, lalu ia mengucapkan doa ini di sisinya sebanyak tujuh kali (yang bermaksud "Aku memohon kepada Allah yang Maha Agung, Tuhan bagi 'arasy yang agung, semoga Ia berkenan untuk menyembuhkanmu") nescaya Allah SWT akan menyembuhkannya daripada penyakit itu." (Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi). Doa-doa ini saudara boleh dapatkan dalam buku-buku doa keluaran Telaga Biru Sdn.Bhd.

Di antara sunnahnya lagi iaitu kita harus memberi harapan sembuh kepada pesakit seperti ucapan yang sering diucapkan oleh Baginda SAW iaitu, "La Ba'sa Tohurun, Insya-Allah" (maksudnya: tidak apa-apa, bersih (sembuh), Insya-Allah). Maksud tidak apa-apa itu ialah jangan bimbang kerana penyakit yang dihidap akan sembuh. Ucapan ini menimbulkan keyakinan, sekali gus menjadi doa semoga hilang penyakit dan penderitaannya serta kembali sihat di samping dapat menghapuskan dosa-dosanya.

Imam al-Tirmizi dan Ibn Majah meriwayatkan hadis daripada Abu Sa'is al-Khudri secara marfu' (maksudnya): "Apabila kamu menjenguk orang sakit, maka hendaklah kamu beri harapan akan panjang umur. Kerana yang demikian itu, meskipun tidak dapat menolak takdir sedikit pun, tetapi dapat menyenangkan hatinya." (Riwayat Ibn Majah dan al-Tirmizi).

Sementara itu, bagi pesakit yang tiada harapan untuk sembuh, mengikut Sunnatullah- maka hendakah si pelawat itu memohon kepada Allah SWT agar Dia memberikan kasih sayang dan tunjukkanlah sikap yang lemah lembut kepadanya dan meringankan penderitaannya.

Sumber : BHarianOnLine 2010/01/30

Ahad, 6 Februari 2011

Perasaannya...

Tika malam melabuhkan tirainya...
Mentari pergi tanpa dihalang...
Bulan datang tanpa diundang...
Sedangkan aku seorang menanti hari esok...

Hari ini?

Segalanya pasti berlalu pergi...
Tanpa ku jangka suasana sepi...
Datang pula pujangga hati...
Yang mencengkam jiwa...

Hari esok?

Kebarangkalian angin menderu dingin...
Menyapa pipi dibuai angan...
Mudahnya pasir berterbangan...
Sukar dicengkam dengan perasaan...

Hari lusa?

Lusa pasti menjadi saksi...
Peristiwa semalam pasti menghantui...
Sukarnya dituruti kata hati...
Sedangkan ia gagah sekali...

Selamanya?

Mudah untuk dicanai...
Bagai pungguk meniti malam hujan renyai...
Penuh cabaran dan dugaan ke destinasi...
Yang pasti iringi doa utuh di hati...

Abadi?

Ikatan hati tersimpul mati...
Bagai keratan hati utuh terpateri...
Walau badai datang kerap kali...
Hanya perasaan hati sebagai kunci...

Kau dan aku, abadi selamaya...
-Hatimu Hatiku Yang Satu-

Ahad, 30 Januari 2011

Sense Of Heart...

Jangan suka pamer

Jadilah seperti jagung, Jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak,

Sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu-satunya.

Setia terhadap pasangan


Jadilah seperti pohon pisang.
Kalau berbuah hanya sekali, lalu mati.


Inner beauty


Jadilah seperti durian,

Jangan seperti kedondong .
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya lembut dan manis.
Beda dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi didalamnya ada biji yang berduri.


Jaga kesucian dalam bergaul


Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi umbinya tetap putih bersih.


Selalu bertindak adil


Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membagi makanan sama rata ke biji2 petai-nya, semua seimbang, tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.


Semakin tua semakin bijaksana


Jadilah seperti cabai.. Semakin tua,semakin pedas.


Jangan munafik


Jadilah seperti buah manggis. Buah manggis bisa diteka isinya dari bagian bawah buahnya.


Selasa, 25 Januari 2011

Reput...


Dalam kehidupan ini,
Tiap saat penuh cabaran dan dugaan...
Pelbagai cubaan dan rintangan perlu dan mesti kita redahi...
Datangnya daripada Yang Maha Esa,
Perginya dengan izin Yang Maha Esa.
Pada diri,
Hanya ada bekalan semangat dan mental kental,
Apa yang difikir, itulah semangat...
Usah biarkan hidup dengan jiwa dan mental,
Berkarat dan akhirnya REPUT dimamah zaman...
Huraikan cas negatif dalam minda sebagai azimat kehidupan lestari...
Stress adalah peneman yang setia dalam kehidupan...
Minda positif dapat menyahkan sakit mental akhir zaman...
Hidup untuk kebahagiaan diri, dan orang disekiling kita...

* JAUHKAN DIRI DARIPADA SAKIT MENTAL!!! - DUNIA KINI MEMBAWA CABARAN DALAM KEHIDUPAN YANG MATERIALISTIK DAN DAIF MORAL...PASTIKAN SAYA DAN ANDA TIDAK TERGOLONG DALAM INSAN REPUT...

Selasa, 18 Januari 2011

Pengalaman adalah sejarah kehidupan....

Apa itu pengalaman???

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas:

Pengalaman ialah hasil persentuhan alam dengan pancaindra manusia. Berasal daripada kata peng-alam-an. Pengalaman memungkinkan seseorang menjadi tahu dan hasil tahu ini kemudian disebut pengetahuan.

Dalam dunia kerja istilah pengalaman juga digunakan untuk merujuk pada pengetahuan dan ketrampilan tentang sesuatu yang diperoleh lewat keterlibatan atau berkaitan dengannya selama tempoh tertentu. Secara umum, pengalaman menunjuk kepada mengetahui bagaimana atau pengetahuan prosedural, daripada pengetahuan proposisional.

Pengetahuan yang berdasarkan pengalaman juga diketahui sebagai pengetahuan empirikal atau pengetahuan posteriori. Seorang dengan cukup banyak pengalaman di bidang tertentu dipanggil ahli.


Jelaslah...

    * Pengalaman itu adalah satu perjalanan dalam kehidupan seseorang yang tersendiri...
    * Ada ilmuan menjelaskan usia bukan penentu pengalaman...
    * 'Orang lama' tak semestinya berpengalaman...
    * 'Orang muda' tak semestinya cetek pengalamannya...
    * Pengalaman adalah subjektif bergantung pada situasi dan ketika seseorang itu...
      
      Hormat-menghormati sesama insani adalah satu pengalaman yang terbaik dalam menjadikan kita seseorang yang kehadapan dalam arus gelombang sosial yang semakin menipis kini...Sejarah itu berputik daripada peristiwa lampau dan akhirnya berkubur menjadi pengalaman bermakna bagi yang mampu mentafsirkannya...

Ahad, 16 Januari 2011

Rahsia ilmu...???

Hadis :Dari Ibnu Umar r.a, dari Nabi SAW baginda bersabda
"Lima kunci perkara ghaib, tidak mengetahuinya melainkan Allah iaitu:
1) Tiada mengetahui apa yang tersimpan di dalam rahim (kandungan perempuan) melainkan Allah.
2) Tiada yang mengetahui apa yang akan terjadi esok hari melainkan Allah.
3) Tiada seorangpun yang mengetahui bila waktunya hujan akan turun melainkan Allah.
4) Tiada seorangpun mengetahui di negeri mana dia akan mati melainkan Allah
5) Tiada yang mengetahui bila kiamat akan terjadi melainkan Allah.

(Bukhari)
Huraian :Pemilik ilmu itu adalah Allah SWT. Tiada sesuatupun yang luput dari pengetahuan-Nya, yang nampak mahu pun yang tersembunyi di mana manusia dan makhluk lainnya tidak diberi ilmu oleh Allah SWT melainkan hanya sedikit sahaja. Ilmu manusia jika dibandingkan dengan ilmu Allah ibarat setitik air dalam lautan.

Firman Allah yang bermaksud
"Katakanlah : kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku meskipun Kami datangkan lagi dengan lautan yang sebanding dengannya sebagai bantuan." (al-Kahfi :109)

Sabtu, 1 Januari 2011

Di mana AZAM???

2011


Assalamualaikum wbt...

Yang datang tetap hadir,
Yang pergi tidak akan kembali,
Yang mencari teruskan pencarian,
Yang terima itulah rezeki,
Yang tiada perlukan usaha,
Yang malas mengejar rajin,
Yang jujur terus berintegriti,
Yang komited teruskan efisyen,
Yang bercita-cita tetapkan hati,
Yang muda akan menjadi tua,,,

Dan yang paling penting kita masih lagi bernyawa walaupun angka berubah ke tahun yang baru 2011...

AZAM adalah subjektif untuk seseorang bergantung nawaitu tersendiri...

SELAMAT TAHUN BARU 2011 dan moga kita sentiasa sukses dan dirahmati, dlindungi dalam segala urusan dalam tahun ini...

INSYALLAH..

Move On It...

Assalamualikum dan salam sejahtera... Bila bergerak ke hadapan ada musuh, Bila berundur ke belakang juga ada musuh.. Apabila ke hadapan b...