Sabtu, 27 Februari 2010

Nilai setitis air mata...


La tahzan!!!
Begitulah satu laungan agar kita tidak terlalu sedih,
Telalu sedih dalam pentas duniawi ini.
Apakan daya manusia lemah tidak mampu menahan sebak dan air mata,
Apabila ditimpa ujian dan dugaan.
Semangat kental sekalipun, hatinya mampu terasa syahdu.
Kadang-kadang kita sentiasa memikirkan orang lain,
Sedangkan diri sendiri tidak dapat siapa peduli,
Melainkan Maha Pencipta Yang Maha Mengetahui.

Nilai titisan air mata ini sebenarnya adalah subjektif ertinya kepada semua,
Ada yang menangis sedih, gembira dan terasa hati,
Terpulang pada kita yang mentafsirkan nilai setitis air mata.


Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis
1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
2) Menangis kerana rasa takut.

3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.

5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.

6) Menangis kerana terlalu sedih.

7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.

8) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.

9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.

10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.

Air mata yang tiada di tuntut:
1. Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita bukan kah Tuhan yang telah menentukannya.
2 . Janganlah menangis kerana filem hindustan.
3.Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.
4. Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan.
5. Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan.
6. Janganlah menangis kalau tidak dinaikkan pangkat yakinlah, rezeki itu adalah pemberian Tuhan.


"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An Najm : 43)

Jumaat, 26 Februari 2010

Kasih kekasih...

Salam Mulidurasul...

Mari kita meningkatkan keimanan diri dan mengenal lebih dekat kekasih ALLAH...

*Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah. Aku melihat cahaya memancar dari lidahnya.
*Seandainya kamu melihat Rasulullah, kamu akan merasa seolah-olah sedang melihat matahari terbit.
*Aku pernah melihat Rasulullah saw di bawah sinaran bulan. Aku bandingkan wajahnya dengan bulan, akhirnya aku sedari bahawa Rasulullah saw jauh lebih cantik daripada sinaran bulan.
*Rasulullah saw seumpama matahari yang bersinar. Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah saw.
*Apabila Rasulullah saw berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama dan dari situ kami mengetahui yang baginda sedang gembira.
*Kali pertama memandangnya, sudah tentu kamu akan terpesona
*Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat
*Wajahnya seperti bulan purnama
*Dahi Baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya. Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
*Mata Baginda hitam dengan bulu mata yang panjang
*Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
*Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
*Mulut baginda sederhana luas dan cantik
*Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
*Apabila berkata-kata cahaya kelihatan memancar dari giginya
*Janggutnya penuh dan tebal menawan
*Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca. Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.
*Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya
*Rambutnya sedikit ikal
*Rambutnya tebal kadang-kadang menyentuh pangkal telinga dan kadang-kadang mencecah bahu tapi disisir rapi
*Rambutnya terbelah di tengah
*Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat
*Dadanya bidang dan selaras dengan perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih daripada biasa
*Seimbang antara kedua bahunya
*Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya , jarinya juga besar dan tersusun dengan cantik

*Aku tidak pernah menyentuh sebarang sutera yang tipis mahupun tebal yang lebih lembut daripada tapak tangan Rasulullah saw.
*Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. kakinya berisi, di tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air. Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
*Warna kulitnya tidak putih seperti kapur atau coklat tapi campuran antara coklat dan putih. Warna putihnya lebih banyak.
*Warna kulit Baginda putih kemerah-merahan
*Warna kulitnya putih tapi sihat
*Kulitnya putih lagi bercahaya
*Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh
*Badannya tidak gemuk
*Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak
*Perutnya tidak buncit
*Badannya cenderung kepada tinggi. Semasa berada di kalangan orang ramai, baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka
*Sekalipun baginda miskin dan lapar tapi tubuhnya lebih gagah dan sihat daripada orang yang cukup makan.Aku tidak pernah melihat seorang lelaki yang lebih gagah dan berani daripada Rasulullah saw.

Siapa dia?

Muhammad s.a.w yang dilahirkan pada ..


20.4.570M (12 R/awwal)

Ahad, 21 Februari 2010

Kehidupan ABC???


A : Adil pada dirimu

B : Beranikan dirimu

C : Cekalkan hatimu

D : Derma selalu

E : Elakkan pertelingkahan

F : Fikir sebelum bertindak terburu2

G : Gembira selalu

H : Hormat orang tua

I : Ingat Tuhan

J : Jangan berdusta

K : Kasih akan daku

L : Lemah lembut amalan semua

M : Makan makanan seimbang

N : Nafsu jangan dituruti

O : Organisasikan diriku

P : Pentingkan kesihatanmu

Q : Qualiti dalam kerjaya dan tugasmu

R : Rajin berusaha

T : Tekun berusaha

U : Utamakan alam sekitar

V : Variasikan pengalamanmu

W : Wajibkan amalan baca Al-Quran

X : X-ray diri sendiri

Y : Yakin pada diri sendiri

Z : Zalim jangan sekali



Setiap kata dalam kehidupan semudah ABC namun untuk melakukan tidak semudah itu...Kesederhanaan adalah kesempurnaan buat kita...

Ahad, 14 Februari 2010

Gong Xi Fa Cai


Kepada rakan-rakan tionghua seluruh dunia...
Semoga kalian bergembira dengan perayaan 2010 ini...

Kek Coklat Perisa Sedap dimakan...???


-Antara kegemaran rakyat kita ialah makan.
-Kalau ada negara luar yang mati disebabkan kurang makan.
-Tapi di negara kita ramai yang mati sebab banyak makan.
-Pemilihan diet yang seimbang perlulah sekata dengan keperluan badan.
-Kalau rasa kurang berat makanlah yang boleh beratkan badan.
-Tapi kalau dah terlebih berat, fikir-fikirkanlah.
-Untuk berkongsi sedikit ilmu makanan ni.
-Bolehlah kalian mencuba resipi Kek Coklat Perisa Sedap ni...
-Kalau tak sedap, maksudnya kalian sendiri yang buat kek tu macam tu. Jadi pandai-pandailah ye...

Resipi dan bahannya:

1. Secawan coklat van houten,
2. 2 cawan tepung gandum,
3. 2 cawan gula pasir,
4. Secawan susu cair,
5. 2 biji telur,
6. Secawan minyak masak,
7. Sesudu  kfc soda berkarbonat,
8. Sesudu baking powder,
9. Secawan air panas

Gaul rata, bakar / kukus dalam 10 minit = SIAP!

Di dalam hadis Baginda s.a.w. menyebut:


“Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”

(Riwayat Tirmizi, katanya: hadis ini hasan sahih. Al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani dalam Fath al-Bari menyatakan hadis ini hasan).

Rumusan tulisan ini: Setiap yang kita suka makan, tidak semestinya baik untuk kita, kalau makan haruslah berpada-pada. Bukan fikir perut lapar, makan banyak hingga tidak cukup kiri kanan tangan nak menyuap...

"Makan untuk hidup, dan bukan hidup untuk makan"

Rabu, 10 Februari 2010

Akhirnya...

Akhirnya...

Setelah beberapa hari meminta pengunjung Ilhamkuabadi memberi cadangan mengenai kepentingan kereta atau rumah sendiri sebelum perkahwinan, hasilnya kereta sendiri lebih utama sebelum perkahwinan...

Hujah 1: Kenapa kereta sendiri lebih utama?

Jawapan : Nak berkeluarga ada kereta sendiri lebih mudah dan mampu dimiliki untuk menjadi keperluan buat pasangan yang baru berkahwin.

Hujah 2: Untuk apa ada kereta, rumah tiada?

Jawapan : Kenderaan sendiri lebih selesa untuk bergerak dan membantu urusan harian bersama.

Hujah 3: Bukankah bagus ada rumah baru cari orang rumah?

Jawapan: Dalam kehidupan serba duit, kos terlalu tinggi untuk pasangan yang baru berkahwin,memadai ada rumah sewa dahulu sebelum mempunyai rumah sendiri.

Fikir jangkamasa panjang dan tidak perlu memikirkan apa yang belum mampu dilaksanakan. Jika sudah berkemampuan, sudah pasti semua perkara dapat dilengkapi. Jadi, hasil pengundian ini sekurangnya dapat memberi sedikit gambaran apa yang perlu dan apa yang tidak perlu sebelum berkahwin...

Kereta sendiri?


Ruma sendiri?



Ketika mengulas kelebihan perkahwinan ini, Rasulullah S.A.W. bersabda di dalam sebuah hadis sahih:



"عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : قَالَ رَسَوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ فَإِنَّهُنَّ يَأْتِيْنَكُمْ بِالْمَالِ".


Maksudnya: Dari Aisyah Radiallahu-Anha, Rasulullah S.A.W telah bersabda: "Berkahwinlah kamu, kerana perempuan itu juga boleh menolong kamu mencari harta atau boleh menolong kamu menjimatkan harta".


(Riwayat Al-Imam Al-Bazzar)


Sabtu, 6 Februari 2010

Fikir-fikirkan untuk renungan bersama...

Kesian pada Palestin, tapi kita masih lagi beku tidak membantu walaupun sebesar zarah...
Walaupun satu sen sekalipun...


Serangan daripada semua lompong masa depan yang menunggu hari kemusnahan dan kebangkitan...

Move On It...

Assalamualikum dan salam sejahtera... Bila bergerak ke hadapan ada musuh, Bila berundur ke belakang juga ada musuh.. Apabila ke hadapan b...