Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2010

Nilai setitis air mata...

Imej
La tahzan!!! Begitulah satu laungan agar kita tidak terlalu sedih, Telalu sedih dalam pentas duniawi ini. Apakan daya manusia lemah tidak mampu menahan sebak dan air mata, Apabila ditimpa ujian dan dugaan. Semangat kental sekalipun, hatinya mampu terasa syahdu. Kadang-kadang kita sentiasa memikirkan orang lain, Sedangkan diri sendiri tidak dapat siapa peduli, Melainkan Maha Pencipta Yang Maha Mengetahui.
Nilai titisan air mata ini sebenarnya adalah subjektif ertinya kepada semua, Ada yang menangis sedih, gembira dan terasa hati, Terpulang pada kita yang mentafsirkan nilai setitis air mata.

Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis 1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
2) Menangis kerana rasa takut.

3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.

5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.

6) Menangis kerana terlalu sedih.

7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.

8) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.

9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.

10) Menangis orang munafik - pura…

Kasih kekasih...

Salam Mulidurasul...

Mari kita meningkatkan keimanan diri dan mengenal lebih dekat kekasih ALLAH...

*Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah. Aku melihat cahaya memancar dari lidahnya.
*Seandainya kamu melihat Rasulullah, kamu akan merasa seolah-olah sedang melihat matahari terbit.
*Aku pernah melihat Rasulullah saw di bawah sinaran bulan. Aku bandingkan wajahnya dengan bulan, akhirnya aku sedari bahawa Rasulullah saw jauh lebih cantik daripada sinaran bulan.
*Rasulullah saw seumpama matahari yang bersinar. Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah saw.
*Apabila Rasulullah saw berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama dan dari situ kami mengetahui yang baginda sedang gembira.
*Kali pertama memandangnya, sudah tentu kamu akan terpesona
*Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat
*Wajahnya seperti bulan purnama
*Dahi Baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya. Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin je…

Kehidupan ABC???

Imej
A : Adil pada dirimu
B : Beranikan dirimu
C : Cekalkan hatimu
D : Derma selalu
E : Elakkan pertelingkahan
F : Fikir sebelum bertindak terburu2
G : Gembira selalu
H : Hormat orang tua
I : Ingat Tuhan
J : Jangan berdusta
K : Kasih akan daku
L : Lemah lembut amalan semua
M : Makan makanan seimbang
N : Nafsu jangan dituruti
O : Organisasikan diriku
P : Pentingkan kesihatanmu
Q : Qualiti dalam kerjaya dan tugasmu
R : Rajin berusaha
T : Tekun berusaha
U : Utamakan alam sekitar
V : Variasikan pengalamanmu
W : Wajibkan amalan baca Al-Quran
X : X-ray diri sendiri
Y : Yakin pada diri sendiri
Z : Zalim jangan sekali


Setiap kata dalam kehidupan semudah ABC namun untuk melakukan tidak semudah itu...Kesederhanaan adalah kesempurnaan buat kita...

Gong Xi Fa Cai

Imej
Kepada rakan-rakan tionghua seluruh dunia... Semoga kalian bergembira dengan perayaan 2010 ini...

Kek Coklat Perisa Sedap dimakan...???

Imej
-Antara kegemaran rakyat kita ialah makan. -Kalau ada negara luar yang mati disebabkan kurang makan. -Tapi di negara kita ramai yang mati sebab banyak makan. -Pemilihan diet yang seimbang perlulah sekata dengan keperluan badan. -Kalau rasa kurang berat makanlah yang boleh beratkan badan. -Tapi kalau dah terlebih berat, fikir-fikirkanlah. -Untuk berkongsi sedikit ilmu makanan ni. -Bolehlah kalian mencuba resipi Kek Coklat Perisa Sedap ni... -Kalau tak sedap, maksudnya kalian sendiri yang buat kek tu macam tu. Jadi pandai-pandailah ye...
Resipi dan bahannya:
1. Secawan coklat van houten, 2. 2 cawan tepung gandum, 3. 2 cawan gula pasir, 4. Secawan susu cair, 5. 2 biji telur, 6. Secawan minyak masak, 7. Sesudu  kfc soda berkarbonat, 8. Sesudu baking powder, 9. Secawan air panas
Gaul rata, bakar / kukus dalam 10 minit = SIAP!
Di dalam hadis Baginda s.a.w. menyebut:

“Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulan…

Akhirnya...

Imej
Akhirnya...
Setelah beberapa hari meminta pengunjung Ilhamkuabadi memberi cadangan mengenai kepentingan kereta atau rumah sendiri sebelum perkahwinan, hasilnya kereta sendiri lebih utama sebelum perkahwinan...
Hujah 1: Kenapa kereta sendiri lebih utama?
Jawapan : Nak berkeluarga ada kereta sendiri lebih mudah dan mampu dimiliki untuk menjadi keperluan buat pasangan yang baru berkahwin.
Hujah 2: Untuk apa ada kereta, rumah tiada?
Jawapan : Kenderaan sendiri lebih selesa untuk bergerak dan membantu urusan harian bersama.
Hujah 3: Bukankah bagus ada rumah baru cari orang rumah?
Jawapan: Dalam kehidupan serba duit, kos terlalu tinggi untuk pasangan yang baru berkahwin,memadai ada rumah sewa dahulu sebelum mempunyai rumah sendiri.
Fikir jangkamasa panjang dan tidak perlu memikirkan apa yang belum mampu dilaksanakan. Jika sudah berkemampuan, sudah pasti semua perkara dapat dilengkapi. Jadi, hasil pengundian ini sekurangnya dapat memberi sedikit gambaran apa yang perlu dan apa yang tidak perlu sebel…

Fikir-fikirkan untuk renungan bersama...

Imej
Kesian pada Palestin, tapi kita masih lagi beku tidak membantu walaupun sebesar zarah... Walaupun satu sen sekalipun...

Serangan daripada semua lompong masa depan yang menunggu hari kemusnahan dan kebangkitan...