Rabu, 24 Jun 2009

Andaikata perlunya hari ini buat esok...

Dalam dunia ini,tiada siapa yang mampu membaca fikiran sesorang totally...

Kenapa?

Sebab setiap insan ada hati dan perasaan yang tersendiri..Walaubagaimanapun hebatnya seseorang tu dalam berkata,perlu lah kita fikir panjang bahawa ada Yang Maha Hebat!

Kalau diibaratkan sesuatu perkara ada sempadannya,terbatas,begitulah juga perasaan manusia yang terbatas dek akal untuk bertindak..Alangkah indah jikalau konsep kehidupan,simple life ada dalam setiap insan yang perlu berusaha dan terus berdoa agar tidak ada sesuatu pun yang sia-sia dilakukan.

Namun,

Mudah kata dari kitab hidup...Susah sebenarnya untuk bersyukur...Maksudnya kita ni mudah lupa kalau senang sikit,bt kalau susah terus tak nak berusaha.Life is nothing impossible right now..

Contohnya la,kalau susah nak handle sesuatu kerja,ada manusia tetap teruskan walaupun terpaksa merangkak.Tapi ada juga terus lari dari buat kerja tu.Tengok,contoh ni pun kita dah nampak dua manusia yang berbeza kan?

Apa yang penting 'mindset' atau dalam agama kita,niat dan aqli kita lah..Good will...Kita buat baik,dapatlah hasil yang baik...Cash!
Memang susah dalam menzahirkan wawasan kalau tiada erti istiqamah!

Ahli fikir sekalian,

Cubalah sesakli kita renung diri dalam cermin...tengok lah seorang pemimpin,wira-wati yang mampu menjadi insan hebat! Tidak kira lah kepimpinan untuk diri sendiri sekalipun,yang penting kita kena faham,bahawa hidup ini singkat la sangat...

Cuba cari dan lakukan sesuatu yang indah yang cukup bermakna dalam hidup masing-masing,seolah-olahnya kita beribadah seperti kita tiada hari esok,dan bila bekerja seolah-olahnya kita ada seribu tahun lagi!

Hidup hanya sekali,buatlah yang terbaik untuk diri anda,dan buat yang tersayang....

Andaikata kita menulis hari ini,belum tentu esok kita dapat menulis lagi...
Andaikata kita menyanyi hari ini,belum tentu esok kita boleh menyanyi lagi...
Kita melihat hari ini bukan untuk selamanya,
Kita melihat semalam bukan untuk kekal selamanya...

Isnin, 22 Jun 2009

Kurnia....




Terlukis hakikat insani
Dari cinta lautan jiwa
Satu pengzahiran rasa jelas di mata
Satu lakunan di pentas dunia
Ini kisah yang tidak berbingkai
Dan bahasa yang ternilai
Kita renangi bersama lautan nikmat
Sampai ke pulau segala keramat


Ayuhlah kita pulang
Dendangkan lagu kasih sayang
Hilangkan keraguan terangkan kegelapan
Apa yang ada di langit dan bumi
Adalah satu curahan cinta kita tak terperi
Aku hanya menumpang kasih melihat keindahan
Menjamah kebahagian
Dan berterima kasih atas kurnia
Yang tak terhingga

Siapakah dia???


Orang Yang Mencintai kepada yang dicintai...


1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu
memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu
di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.
2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih,

dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan
kamu tetap menjadi impiannya.
3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya,

di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun
mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.
4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja

yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan
kamu.
5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi’,'Selamat Hari

Minggu’, ‘Selamat Tidur’,‘Take Care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas
SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam
cara yang berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu

adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim
SMS.
7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama

kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu
ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat
bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.
8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan

mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia
menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau
tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang
mencintai kamu.
9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan

mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan
kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.
10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia

akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia
bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.
11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung,

dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat
kepada kamu.
12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat

kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.
13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan

kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana
kamu telah menggegarkan dunianya.
14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-

harinya hanya dengan kamu.
15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat

agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada
kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh
dimata, jauh dihati?’
16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang

kekasih.
17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon

kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan
mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang

membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat
kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.
19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu

mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu
kamu. dia tidak pernahmengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana
permintaan mu.
20.Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar

INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-
bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas
dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.
21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia

akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh
hatinya.
22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada

menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa
menunggu kamu.
23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan

alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban
dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia
benar-benar mengerti apa itu cinta.

- sumbangan seseorang-

Walau banyak mana ciri-ciri di atas,hanya ada satu saja maksudnya iaitu betapa pentingnya cinta buat seseorang pencinta.Walaubagaimana sekalipun cinta tu perjalanannya,ia harungi dengan tabah dan yakin setiap liku yang ditempuhi adalah ujian yan Maha Esa...

Sabtu, 20 Jun 2009



"Jangan mengukur kebijaksanaan seseorang hanya kerana kepandaiannya berkata-kata tetapi juga perlu dinilai buah fikiran serta tingkah lakunya."

"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."


"Apabila bercakap kepada orang lain,anggaplah kita berada dihadapan cermin,kerana kata-kata itu sebenarnya adalah untuk kita."

"Berdiam diri tidak bermakna kita tewas,dan mengalah tidak bermaksud kita kalah."

"Pendapat orang adalah idea orang,dan kadangkala kita tidak mampu memikirkan apa yang orang lain fikirkan,namun bagaimana sekalipun pendapat orang lain adalah hak mereka dan kita perlu hormati suara mereka."

"Jangan cuba menafikan hak dan kebenaran,kerana ia bererti mencari bencana untuk diri sendiri."

Sesungguhnya,jadilah diri anda yang sebenar demi diri anda sendiri!!!

Ahad, 14 Jun 2009

Boy and Girl together forever...


Kecantikan Lelaki
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani.


Lelaki yang cantik adalah:-
1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan Yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki..


Kegagahan Wanita
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan.


Perempuan yang gagah adalah:-
1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Wallahualam

Lelaki dan perempuan adalah pelengkap dalam satu hubungan cinta yang pasti memberi pengertian yang tersendiri bagi mereka yang merasai apa itu pemberian bahagia dari Yang Maha Esa,walaupun terpaksa merempuh pelbagai onak duri yang tajam demi mencium wanginya sekuntum bunga mawar di taman yang penuh racunnya...

Rezeki Yang Maha Esa...


Beberapa petua yang merupakan anak kunci pada pintu-pintu rezeki. Cubalah siapa tahu ia benar-benar boleh membuka pintu-pintu rezeki seluas-luasnya...





Dalam Surah Al-Araf ayat 96, Allah SWT menjelaskan keutamaan takwa dalam konteks dimurahkan rezeki, yang bermaksud,
Dan (Tuhan berfirman lagi), sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi.
Tetapi mereka mendustakan (rasul Kami), lalu Kami timpahkan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka usahakan.

· Banyakkanlah berdoa, sebab doa boleh mengubah takdir.
· Berbanyak-banyak mengeluarkan sedekah. · Jika masih ada ibu bapa berbuat baiklah kepada
mereka.
· Beristighfar banyak-banyak.
· Solat duha.
· Baca Surah al-Waqiah.
· Beri makan haiwan.
· Jangan menyeksa binatang.
· Jaga silaturahim.
· Bayar zakat.
· Menyempatkan diri beribadah.
· Tinggalkan perbuatan dosa.
· Buat baik dan tolong orang yang lemah.
· Tunaikan hajat orang.

Sesungguhnya yang baik datangnya daripada Yang Maha Esa dan setiap kelemahan datangnya daripada diri kita sendiri....Jangan lah kita sesekali mempertikaikan rezeki orang lain kerana mendapat lebih dari anda.Setiap insan itu telah diberi bahagian masing-masing dalam dunia ini...

Khamis, 11 Jun 2009

Someone somewhere???



Sometimes in life, you find a someone special;

Someone who changes your life just by being part of it.

Someone who makes you laugh until you can't stop;

Someone who makes you believe that there really is good in the world.

Someone who convinces you that there really is an unlocked door just waiting for you to open it

Sabtu, 6 Jun 2009

Lembaran suci...


Akan ku tulis katamu,
Akan ku syair tawamu,
Akan ku lagu tangismu,
Akan ku puisi janjimu...

Setiap detik dalam ingatan,
Setiap detik menjadi suratan,
Setiap detik penuh impian,
Setiap detik adalah masa hadapan...





Buat selamanya,rantaian kehidupan ini penuh dengan sucinya lembaran cinta putih,dan kita yang mewarnai di samping petunjuk Illahi...

PANTANG LARANG BERKAITAN DENGAN MAKAN

Orang Melayu zaman dulu-dulu amat mementingkan adat dan sopan santun semasa makan sama ada di rumah ataupun di majlis-majlis keramaian. Ia bukan sahaja bertujuan untuk pengajaran tetapi juga untuk menjaga sopan santun orang Melayu.

Mungkin pantang larang dan petua ini tidak semestinya benar dan mungkin juga tidak bertepatan dalam agama kita.Namun pengalaman dan petua ini boleh dianggap nasihat berguna untuk anak-anak kita.Adakah pantang larang ini masih sesuai pada masa sekarang? Tepuk dada tanya hati...

Berikut adalah beberapa pantang larang yang berkaitan dengan makan:
1. Makan mencangkung payah dapat rezeki.
2. Makan dalam belanga dapat anak rupa hodoh.
3. Makan beras mentah dapat penyakit kuning.
4. Makan telur tembelang dapat penyakit barah.
5. Makan kepala ayam nanti mengantuk semasa bersanding.
6. Makan sisa anak nanti anak menjadi degil.
7. Makan dalam pinggan sumbing dapat anak bibir sumbing.
8. Makan tak basuh pinggan nanti lambat dapat menantu.
9. Makan pisang kembar nanti dapat anak kembar.
10. Makan piggan bertindih nanti beristeri dua.
11. Makan sambil berjalan akan dapat penyakit perut.
12. Makan buah berangan songsang, nanti lambat dapat jodoh.
13. Makan nasi di senduk nanti payah dapat rezeki.
14. Tidur selepas makan nanti perut jadi buncit.

Wallhualam....

Pehentian Sementara...

Asslamualaikum dan salam sejahtera... Melayari kehidupan musafir dunia, Tidak semudah yang difikirkan, Dan tidak sesusah seperti yang dis...