Rabu, 31 Ogos 2011

Merdeka Raya!!!!!



Salam Aidilfitri 1432H dan Selamat Hari Kemerdekaan ke-54 buat seluruh warga Malaysia yang tercinta...

Sempena lebaran dan kemerdekaan negara ini pasti jadual kehidupan rakyat Malaysia penuh dengan agenda tersendiri... Daripada kepimpinan negara hinggalah ke peringkat kanak-kanak, semuanya pasti tidak ketinggalan dalam meraikan dua acara ini...

Sedang kita berseronok, pasti ada yang bersedih...
Kerana itulah kelengkapan dalam kehidupan duniawi, tidak semuanya sempurna dan tidak semuanya kurang...

Dalam sambutan hari raya dan kemerdekaan ini, tentu ada yang sedang bertugas demi keselamatan negara. Di atas tugasan demi panji negara, iringi kesabaran dan mental yang kuat adalah satu kepastian.

Pelbagai kaum dalam negara kita hanya mempunyai satu bendera sahaja yang menjadi lambang kebanggaan. Walaupun beda agama dan kepercayaan namun sepakat dalam keharmonian dan tanggungjawab bersama dalam mempertahankan negara kita dalam apa jua cabaran.

Namun dalam 'setandan kelapa pasti ada yang koming'...Ini adalah cabaran kita dalam wacana hari ini. Cabaran lainnya adalah masalah sosial dan ekonomi yang semakin meruncing untuk dihadapi sementara menanti hari penghabisan dunia.

Doakan demi kau dan aku sentiasa dalam redha dan perhatian Illahi... Semoga apa yang dihajati menjadi kenyataan dalam bergelar khalifah di atas dunia ini...

Allahuakbar, walillah ilham...

Sabtu, 13 Ogos 2011

Cerita taulan jadi teladan...

Ini adalah sebuah kisah benar mengenai Microsoft Word Helpline (bantuan > berkenaan Microsoft Word melalui telefon). Seorang pekerja di helpline ini telah diberhentikan. Walau bagaimanapun, pekerja ini telah menyaman Word Perfect atas dakwaan "Memecat Tanpa Sebab". Inilah perbualan telefon pekerja berkenaan yang menyebabkan beliau dipecat:

"Ridge Hall computer assistance; boleh saya bantu anda?"

"Ya, err, Saya ada masalah dengan Microsoft Word."

"Masalah bagaimana tu encik?"

"Saya sedang menaip, tiba-tiba semua perkataan tersebut hilang."

"Hilang?"

"Ya, ia hilang."

"Hmm. Macam mana monitor anda kelihatan sekarang?"

"Kosong, tak ada apa-apa."

"Tak ada apa-apa?"

"Blank, ia tak respon apa-apa bila saya menaip."

"Adakah anda masih didalam Microsoft Word, atau anda telah keluar?"

"Macam mana saya nak tau?"

"Bolehkah anda nampak C: prompt pada skrin anda?"

"Apa tu si-perom?"

"Tak apalah, boleh tak anda gerak-gerakkan mouse anda ! di skrin?"

"Cursor pun tak ada: kan saya dah kata ianya tak memberi sebarang respon bila saya taip."

"Adakah monitor anda ada power indicator?"

"Monitor tu apa?"

"Ianya adalah sebuah alat yang ada skrin padanya dan ianya berbentuk
seperti TV."

"Adakah ianya mempunyai lampu kecil yang menyala bila monitor anda
dihidupkan?"

"Saya tak tahu."

"OK, kalau begitu cuba lihat di belakang monitor anda dan cuba cari
socket dimana wayar power anda di pasangkan. Boleh nampak tak?"

"Rasa-rasanya. "
"Bagus. Ikut wayar tersebut hingga ke plug, dan adakah ianya dipasangkan pada soket elektrik di dinding anda."

"Yaa, terpasang."

"Masa anda lihat di belakang monitor tadi, perasankah anda ada dua wayar terpasang di belakang monitor anda, bukannya satu?"

"Iya ke?."

"Sebenarnya ada dua. Sekarang saya nak anda pergi balik ke belakang
monitor anda dan cari satu lagi wayar tersebut"

"Okay, jumpa dah."

" Cuba ikut wayar tersebut dan beritahu saya samad! a ianya terpasang
dengan ketat di belakang computer anda."

"Alamak tak sampai laa."

"Ok... boleh cuba jenguk-jenguk samada ianya terpasang atau tidak?"

"Tak boleh."

"Tak boleh juga ke jika anda cuba panjat apa-apa seperti kerusi dan
tengok kat belakang tu?"

"Oh, saya tak nampak bukannya sebab angle tak betul, tapi pasal gelap."

"Gelap?"

"Ya. Lampu pejabat ni terpadam dan satu-satunya sumber cahaya yang saya ada adalah dari cahaya tingkap."

"OK, kalau macam tu hidupkanlah lampu pejabat anda."

"Tak boleh."

"Tak boleh? Kenapa?"

"Sebab kat pejabat saya "blackout", tak ada elektrik."

"Blackout... tak ada elektrik? Aha, Okay, kita dah dapat penyelesaiannya
sekarang. Anda masih mempunyai kotak, manual dan barang-barang
pembungkusan semasa komputer ini dihantar?"

" Ada ... saya simpan kat dalam almari."

"Bagus. pergi ambil barang-barang tersebut dan unplug komputer anda.

Kemudian bungkuskan sepertimana masa ianya baru-baru sampai dulu.

Hantar balik ke kedai dimana anda beli dulu."

"Ehh? Ye ke? Macam tu sekali! punya teruk ke?"

"Iya, rasa-rasanya macam itulah."

"Err... okey lah. Nampaknya saya kena buat macam tu lah. Tapi nak cakap apa dengan pekedai tu?"

"Beritahu mereka anda terlalu bangang untuk memiliki sebuah komputer."

Isnin, 1 Ogos 2011

Andai Ramadhan kali ini yang terakhir...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ,tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
Tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu,solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu' tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir,tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud... mengadu...merintih...meminta belas kasih

"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir,tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang mari kita meriahkan Ramadhan kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....

Andai ini Ramadhan terakhir buat kami,jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...menerangi kegelapan hati kami menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi semoga mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...

tak akan ada manusia yang bakal mengetahui apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA

Salam Ramadhan...

SINGKATNYA MASA...

Assalamualaikum wbt... 1. Kejar apa yang hendak dibawa,  jangan dikejar apa yang ingin ditinggalkan... 2. Angan-angan yang panjang,  sedan...