Selasa, 18 Januari 2011

Pengalaman adalah sejarah kehidupan....

Apa itu pengalaman???

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas:

Pengalaman ialah hasil persentuhan alam dengan pancaindra manusia. Berasal daripada kata peng-alam-an. Pengalaman memungkinkan seseorang menjadi tahu dan hasil tahu ini kemudian disebut pengetahuan.

Dalam dunia kerja istilah pengalaman juga digunakan untuk merujuk pada pengetahuan dan ketrampilan tentang sesuatu yang diperoleh lewat keterlibatan atau berkaitan dengannya selama tempoh tertentu. Secara umum, pengalaman menunjuk kepada mengetahui bagaimana atau pengetahuan prosedural, daripada pengetahuan proposisional.

Pengetahuan yang berdasarkan pengalaman juga diketahui sebagai pengetahuan empirikal atau pengetahuan posteriori. Seorang dengan cukup banyak pengalaman di bidang tertentu dipanggil ahli.


Jelaslah...

    * Pengalaman itu adalah satu perjalanan dalam kehidupan seseorang yang tersendiri...
    * Ada ilmuan menjelaskan usia bukan penentu pengalaman...
    * 'Orang lama' tak semestinya berpengalaman...
    * 'Orang muda' tak semestinya cetek pengalamannya...
    * Pengalaman adalah subjektif bergantung pada situasi dan ketika seseorang itu...
      
      Hormat-menghormati sesama insani adalah satu pengalaman yang terbaik dalam menjadikan kita seseorang yang kehadapan dalam arus gelombang sosial yang semakin menipis kini...Sejarah itu berputik daripada peristiwa lampau dan akhirnya berkubur menjadi pengalaman bermakna bagi yang mampu mentafsirkannya...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Adakalanya pengalaman lampau pahit dan perlu ditinggalkan dan tidak perlu dikenang lagi untuk hari ini

Pehentian Sementara...

Asslamualaikum dan salam sejahtera... Melayari kehidupan musafir dunia, Tidak semudah yang difikirkan, Dan tidak sesusah seperti yang dis...