Rabu, 25 Mac 2020

KEBIJAKSANASINI?

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Perkongsian:

GAYA KEPIMPINAN DALAN ORGANISASI MERUJUK PEMIKIR BARAT:

Daniel Goleman, Richard Boyatzis dan annie Mckee (2002) menerangkan enam gaya kepimpinan yang berkesan untuk keatas organisasi seperti yang dinyatakan di bawah;

1. Pemimpin Yang Berwawasan (The Visionary Leader)
Ia menggerakkan pekerja kepada satu visi bersama, memberitahu mereka kemana hendak dituju, lalu memotivasikan mereka untuk terus berjuang. Mereka berkongsi maklumat dan kuasa pengetahuan dengan orang lain. Bagaimanapun, mereka ini kurang berjaya memotivasikan mereka yang lebih pakar dan berpengetahuan.

2. Pemimpin Yang Memberi Latihan (The Coaching Leader)
Latihan yang diberikan kepada pekerja akan dilakukan sehingga diluar waktu dan tempat kerja. Tujuannya ialah untuk memastikan matlamat organisasi difahami dan dihayati pekerja. Tugasan yang mencabar adalah diantara perkara yang diberikan kepada pekerja.

3. Pemimpin Bersekutu (The Affiliative Leader)
Pemimpin yang berupaya membina perhubungan manusia untuk mewujudkan keharmonian dalam organisasi. Keperluan emosi diberi keutamaan dari keperluan kerja. Usaha dan tindakan pemimpin ini didapati berkesan untuk mengurangkan tekanan kepada pekerja dalam organisasi.

4. Pemimpin Demokratik (The Democratic Leader)
Pemimpin yang memberi penilaian input dan komitment pekerja melalui penglibatan pekerja dalam organisasi. Pemimpin yang bersedia mendengar semua berita daripada para pekerja, samaada berita itu buruk atau baik kepada organisasi. Pemimpin begini banyak mendapat input dari pekerja kerana sikap prihatinnya.

5. Pemimpin Penentu Rentak (The Pace-setting Leader)
Pemimpin yang suka membina cabaran dan matlamat yang mencabar kepada pekerja, serta mengharapkan kecemerlangan dari mereka. Ia mengenalpasti pekerja yang lemah dan meminta lebih komitment daripada mereka.

6. Pemimpin Yang memerintah (The Commanding Leader)
Pemimpin yang mampu memberikan arahan yang jelas dengan menggunakan kuasa yang ada dan mengharapkan kepatuhan yang tidak berbelah bagi daripada pekerja. Ia memerlukan kebolehan mengawal emosi diri untuk berjaya dan akan kelihatan tegas dan bengis. Pendekatan ini adalah baik semasa krisis, dimana tindakan segera diperlukan dan semasa pekerja tidak memberi tindakbalas terhadap kaedah lain.

Kepimpinan dalam ISLAM merujuk kepada Kepimpinan Rasululluah SAW...

Covid 25/3/2020

Tiada ulasan:

KEPIMPINAN

Nak tahu panjangnya sungai, tanya seluang, Nak tahu luasnya padang, tanya belalang, Nak tahu banyaknya ikan, tanya memerang Nak ...