Rabu, 29 Disember 2010

"RESPONSE TIME" DALAM KECEMASAN



Dengan adanya sistem komunikasi seperti MERS999 dan CCS 994 (sebelum ini), mengikut Perintah Tetap bilangan 1 tahun 1987 perlulah memberi penekanan kepada proses komunikasi dewasa (adult communication) yang mana dalam proses ini pegawai penerima perlu menekankan sikap toleransi, kesabaran, bersopan, menghormati orang luar dengan berbudi bahasa dan bertutur dengan baik. Tidak menyoaal pemanggil (mangsa) tidak tentu hala, bersuara keras atau menengking walaupun pemanggil bercakap dalan keadaan kelam-kabut.

Dengan ini proses penerimaan maklumat daripada orang awam mengenai kecemasan dapat dipercepat. Dengan pegawai-pegawai yang terlatih untuk menerima panggilan kecemasan, tindakan menangani kecemasan dapat dilakukan dengan pantas. Sokongan daripada sistem seperti MERS999 dan Central Monitoring Systems (CMS) dapat membantu keputusan "response time" yang diperuntukan oleh jabatan. Contohnya, jentera Bomba dan unit MPV (PDRM, AMBULAN dapat dikeluarkan dalam kadar segera setelah menerima isyarat sah daripada sistem ini.

Walaubagaimanapun, sikap pemanggil (orang awam) adalah paling utama dalam melancarkan proses penyampaian maklumat yang berkesan. Jadinya kesimpulannya semua pihak perlu memainkan peranan dalam usaha murni bagi kesejateraan sejagat.

Tiada ulasan:

KEPIMPINAN

Nak tahu panjangnya sungai, tanya seluang, Nak tahu luasnya padang, tanya belalang, Nak tahu banyaknya ikan, tanya memerang Nak ...