Isnin, 31 Ogos 2009

Buat apa nak kahwin??? Version 2...

Sahabat Mu'adz bin Jabal berkata: "Solat orang yang sudah menikah lebih utama daripada empat puluh rakaat solat orang yang belum menikah."

Sahabat Abdullah bin Abbas ra. Berkata: "Kahwinlah kalian kerana sehari bagi orang yang sudah kahwin lebih baik daripada ibadah seribu tahun."

Manfaat nikah adalah menyelamatkan pandangan dari kecerobohan, memelihara farji dan mengharap keturunan yang lebih baik. Juga mampu membersih hati, menguatkan tekad untuk beribadah dan beristirehat. Dapat mengatur rumah tangga sampai berusaha keras untuk melatih diri agar merasa cukup. Kaya harta juga termasuk manfaat nikah.


Abul Abbas Al-Wansyarini dalam karyanya berjudul Nawazilil Barzali, mengungkapkan bahawa seorang Syekh yang soleh, Abu Bakar Al-Waraqi berkata: "Setiap syahwat dapat membekukan hati, kecuali syahwat untuk senggama. Syahwat untuk melakukan senggama ini dapat membersihkan hati. Oleh itu para nabi melakukan senggama."

Sabda Rasulullah saw, "Wahai segenap pemuda, barang siapa mampu memikul beban keluarga, maka nikahlah. Di dalam riwayat lain: barang siapa mempunyai wang mas kahwin, maka kahwinlah. Dan barang siapa mampu memikul beban keluarga, maka nikahlah. Kerana sesungguhnya kahwin itu lebih dapat menahan pandangan dan menjaga kehormatan. Sedangkan barang siapa tidak mampu, maka hendaklah berpuasa, kerana puasa itu merupakan benteng baginya."


Nabi saw bersabda: "Nikah adalah sunahku. Barang siapa cinta kepadaku, maka hendaklah melaksanakan sunahku."

Nabi saw bersabda: "Barang siapa menikah kerana menjaga diri, maka bantuan (pertolongan) Allah pasti datang kepadanya."
Terjemah Qurratul Uyun.

Ehsan Perdana...

Tiada ulasan:

Move On It...

Assalamualikum dan salam sejahtera... Bila bergerak ke hadapan ada musuh, Bila berundur ke belakang juga ada musuh.. Apabila ke hadapan b...