Jumaat, 10 Julai 2009

Who's CEO???



A chief executive officer (CEO) or chief executive is one of the highest ranking
corporate officers (executives) or administrators in charge of total management.

An individual selected as president and CEO of a corporation, company, organization, or agency, reports to the board of directors. In internal communication and press releases, many companies capitalize the term and those of other high positions, even when they are not proper nouns.

Malay: Ketua Pegawai Eksekutif
From Wikipedia, the free encyclopedia


Hmm...Begitulah definisinya...




Sebenarnya,bagi pandangan insan yang mengerti maksud disebalik CEO,mereka pasti lebih jelas mengapa ada gelaran sebegini dalam kehidupan seharian.




Sebenarnya siapa CEO?




Sebenarnya CEO ialah diri kita sendiri.




Kenapa?




Setiap insan dilahirkan untuk menjadi khalifah/pemimpin.So,
Masing-masing perlu mengurus dan mentadbir diri mereka dahulu setidaknya,serta menjadi pemimpin kepada semua peringkat agama,keluarga,bangsa dan masyarakat amnya.




Apa tugas nak dipikul?




Sebagai insan yang memahami tugasan dan tanggungjawab yang dibawa dari azali ke muka bumi ini,seharusnya lunas kehidupan yang hakiki dan pegangan dalam iman akan membawa satu sistem kehidupan yang bersistematik dan efisyen.Ini dapat dinilai daripada keberkesanan sesuatu pentadbiran yang ada.Semua insan adalah satu kumpulan kehidupan dan memerlukan antara satu sama lain,dan mereka yang layak,perlu menjadi pemimpin/CEO.




Ciri-ciri yang perlu ada?




Berkarisma dan berilmu adalah faktor utama dalam menjadikan diri seorang CEO.




Siapa yang layak menjadi CEO?




Semua insan dalam dunia adalah CEO,adalah kalifah yang mempunyai tugasan dan tanggungjawab masing-masing dalam kehidupan mereka.

hmmm...Kau dan aku layak bergelar CEO kerana kita adalah khalifah dimuka bumi ini.Andaikata bumi ini hancur,kau dan aku juga lah yang tidak mampu menjaga dan menguruskan amanah dan tanggungjawab daripada Yang Maha Esa.

"Bekerjalah seolah kita akan hidup 1000 tahun,dan beribadahlah kita seolahnya hanya tinggal esok hari untuk kita di sini"

2 ulasan:

tengku_fir21 berkata...

antara sedar tk sedar jer

amiera berkata...

Hmm...Tol tu,angan dan sedar.Kadang-kadang kita jangan mudah rendah diri sangat.Kita kena buktikan apa yang terbaik kita mampu lakukan.Tak cuba tak tau apa kemampuan diri.So,gali potensi untuk jadi CEO

Pehentian Sementara...

Asslamualaikum dan salam sejahtera... Melayari kehidupan musafir dunia, Tidak semudah yang difikirkan, Dan tidak sesusah seperti yang dis...